
M/S «ANGVIK»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Forsinkelsen fra verftet var visstnok helt i orden for rederiet, for i en situasjon der stålprisene har steget uke for uke, ble kontraktsprisen ikke oversteget. Også norske verft var med på anbudslisten, men ingen klarte å konkurrere i pris med Gryfia verftet. Total pris er vel fire millioner kroner, og når det gjelder finansiering er også en privatperson med, – Stig O. Jacobsen har skutt inn en halv million.
Ansvarlig for tegningene til sundbåten er Waves IFT AS v/Egil Hamarsland. «Angvik» har plass til 70 passasjerer fordelt med 40 på hoveddekk og 30 på soldekk. Dette siste har ført til at stabilitetstesten ikke var tilfredsstillende, og derfor ble det sveiset på en ballastkjøl. Hvis grensen var satt til 20 personer på soldekk, ville ikke dette ekstraarbeidet vært nødvendig. Fergen er tilrettelagt for handikappede, og en bred lem forut gjør at den kan legge til flere steder enn det som hittil har vært tilfellet.
Sundbåtene
Når det gjelder de gamle sundbåtene skal «Rapp» beholdes, mens «Nordsund« er solgt for en halv million kroner etter 40 års tjeneste i Kristiansunds havnebasseng. Men båten skal fortsatt drives og blir å finne i trafikk mellom Østre Bolærne og Tønsberg.
Trafikken med sundbåtene har vært på nedadgående de siste årene. I 2003 reiste 56.664 personer med båtene. Dette var 1.580 færre enn året før. I 2000 var passasjertallet hele 93.305. Dette hadde imidlertid å gjøre med at det bodde mange i asylmottaket på Grunden. Toppmåneden er juli, mens desember er den svakeste måneden.
Med «Angvik» på plass håper rederiet på et nytt oppsving i passasjertallet. M/S «Angvik» er sertifisert i henhold til Sjøfartsdirektoratet med regler for fartsområde II og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 15,60 m |
Lengde p.p. | 13,73 m |
Bredde største | 5,50 m |
Dybde i riss til h.dk. | 2,95 m |
Passasjerkapasitet | 70 |
BT | 70 |
NT | 28 |
Diverse
Fremdriften besørges av en Volvo Penta dieselmotor som utvikler 250 hk og er koplet til en Helseth vribar propell type 3H80-100HS. Motor og reduksjonsgear er levert av Møre Båtservice AS. Service fart er ca. åtte knop. Sidepropell med skyvekraft 300 kg, ankervinsj og dieselgeneratorsett type GHS14S1 på 10 kW er levert av Vetus. Styring er elektrohydraulisk og ratt med rattpumpe og rorindikator.
Brannvarslingsanlegget, Servofighter C4, er fra Zenitel Marine AS. Baugrampe er hydraulisk operert fra broen. Fergen er utstyrt med 2x50 personers DSB redningsflåter, og 88 Regatta Thermo Cruise redningsvester er plassert i salong og på soldekk.
Modell Møbler har hatt leveransen av møbler til båten, og el.teknisk konsulent har vært YIT. Radar er merke Furuno M-1832, kompass er fra Silva Sweden AB og VHF fra Sailor type RT 2048. Fergen er utstyrt med kameraovervåking av salong og maskinrom.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005