M/S «ANNA-THERESE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Alf Pettersen, Brønnøysund overtok «ANNA-THERESE» fra Selfa Arctic Rødskjær AS som verftets byggenummer 266-4011 den 18. januar 2012. Dette er en Selfa Kystsjark 40 med hevet skrog, og prisen er blitt nevnt som ca. 4,7 millioner kroner.

Fartøyet er rigget for garnfiske og erstatter rederens 35 fots aluminiumsbåt. Det er et eget opplegg for fangstbehandling på dekk med renner som fører fisken ned i lasterommet.

Sjarken er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 11 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske.

M/S «ANNA-THERESE»

Hoveddata:

Lengde o.a.
12,20 m
Lengde b.p.p. 11,758 m
Bredde
4,06 m
Dybde i riss
1,875 m
Lasterom
18 m3
Dypgang
1,033 m
Kjenningssignal
LG6583

Dieseltankene er på 2 x 800 liter, og ferskvannstanken rommer 400 liter.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Nogva Deere 6068AFM-75 dieselmotor som utvikler 235 hk v/2100 o/min, og som er koblet til et Nogva 1131 propellanlegg med 950 mm diam. via et Nogva HC-168 reduksjonsgear med oversetning 2,95:1. Hjelpemotor er type Cummins Onan på 4 kW fra Selfa Motor. En Sleipner sidepropeller er montert i baugen. Hydraulikkanlegget er levert av PMC Servi, inkludert tank, pumpe og kjøler.

Dekk

Lasterommet er på ca. 18 m3, og akterdekket har en stor garnbinge i tillegg til sløyelinjen og eget tørkerom. På babord side er det montert levegg i glassfiber. Det er montert løftebom, og Lorentzen Hydraulikk har levert garngreiearm, mens garnhaler kommer fra Meydam med 1200 kg trekkraft. Søkelyskaster er fra Seematz, og Ertec har tatt seg av vindusleveransen. Malingsproduktene er levert av Westing, og Erling Haug har levert Viking redningsflåte samt anker/kjetting.

Diverse

«ANNA-THERESE» har innredningsløsning med toalett og sittegruppe oppe, samt en sittegruppe under dekk. Førerstolene er levert av NorSap av type 800 Comfort.

Det elektroniske utstyret er levert av ProNav og montert av Larsen Elcom med Simrad AP35 autopilot, Simrad ekkolodd og radar, JRC 21 GPS gyrokompass, McMurdo radar transponder og nødpeilesender, Matre brovaktalarm og Olex kartmaskin med slaveskjerm på dekk.

Selfa Arctic Rødskjær har flere lignende sjarker under bygging. Selfa Arctic solgte totalt 16 båter i 2011, og i år startet forespørslene om nybygg ganske tidlig. Selfa presenterer også en ny modell “Økosjark” der økonomien er satt i fremste rekke. Båten får bulbbaug, lengden blir 9,99 eller 10,99 meter og økonomisk marsjfart er ca. 8 knop.