M/S «ANNE KATHARINA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Per Harald Skibstad, Sandnes overtok Speedsjarken «ANNE KATHARINA» fra Selfa Arctic Trondheim AS den 8. april 2011 som byggenummer 260.

Båten som skal brukes til fiske med garn og juksa, har fått nytt dashbordkonsoll, nytt opplegg for montering av hendler ute under tak og ny styrehusløsning. Endringene er gjort for å kunne tilfredsstille yrkesfiskerens krav til plass og funksjonalitet.
Forut i baugen er det innmontert ballasttank for bedre haleegenskaper og stabilitet. Dette styres fra styrehuset og bidrar til justering av fartøyets trim. Båten oppfyller stabilitetskrav til Bankfiske1 sertifikat.
Speedsjarken er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske. Toppfart kommer opp i ca. 26 knop.
M/S «ANNE KATHARINA» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,65 m
Bredde 3,82 m
Akterdekk 21 m2
Fiskerinummer R-1-SS – Kjenningssignal: LG 5812.
Maskineri
Sjarken er utstyrt med en Cummins QSC 5,9M dieselmotor som utvikler 425 hk v/3000 o/min. og er koblet til et ZF 280A gear med elektronisk sluring. Båtens toppfart er 26 knop og normal marsjfart 20 knop.
Dekk
Dekkslengde på styrbord side er på 6,3 meter, og akterdekksarealet er på 21 m2. På babord side av styrehus er det montert tørkerom med radiator. Hydraulikkanlegget er fra PMC, løftebom er levert av Nor-Safe med bomvinsj på 500 kg fra Lorentzen Hydraulikk. Rapp Hydema har levert garngreieapparat, og 250 W lyskaster er fra Seematz.
Innredning
«ANNE KATHARINA» har åpen og trivelig interiørløsning. Det er montert skipsdørk i lugar og styrehus, og Selfa Dørkvarmeanlegg er montert i styrehus, lugar og toalett. I tillegg er det montert dieselvarmer.
Fartøyet har messe på dekk for fire personer, og pantry er godt utstyrt med vask, kjøleskap og godt med skapplass. Forut i lugaren er det to faste køyer og kleskap. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj.
Førerposisjon på styrbord side er oversiktig med integrerte flatskjermer og betjening av motor. Det er separate defrosterdyser på frontvinduer, førerplass og i lugar.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av ProNav og består av Simrad NX45 ekkolodd, Simrad NSE radar, ComNav rorindikator, CN autopilot, Olex kart og Simrad RS82- VHF.

Selfa skal levere flere tilsvarende fartøyer fremover.