M/S «ANN-TOVE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Jan Johannessen fra Vannvåg overtok sjarken «ANN-TOVE» fra Selfa Arctic Trondheim 21. august som byggenummer 222.

Fartøyet ble brukt som demonstrasjonsbåt under Nor-Fishing og ble etter leveringen seilt til Lorentzen i Kabelvåg for rigging, både for garn og line. Rederen skal bruke fartøyet til fiske med juksa, line og garn, og nybåten erstatter hans 35 foter som nå er solgt.
«ANN-TOVE» er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 9,99 m
Bredde 3,42 m
Lasterom 7 m3
Akterdekk 15 m2
Fiskerinummer T-95-K – kjenningssignal LG3460.
Maskineri
Yanmar fremdriftsmotoren utvikler 369 hk v/3300 o/min. og er koblet til West Mekan propellanlegg via Twin Disc MG-5050A gear. En Sleipner sidepropell styres med trinnløs hastighet fra konsoll oppunder tak på akterdekk. Båtens toppfart er 26 knop og normal marsjfart 20 knop.
Dekk
Dekkslengde på styrbord side er på nesten 6 meter, og akterdekket har 15 m2 areal. Det kan lastes/losses 9 plastcontainere gjennom luken til det 7 m3 store lasterommet. Det er arrangert med port på styrbord side for lettere ombordstigning. Lorentzen har levert linehaler og spill med garnrenne, og garngreier er fra Rapp Hydema Syd. Vindusleveransen er fra Colt Industrier.
Innredning
Fartøyet har åpen og trivelig interiørløsning med skipsdørk i lugar og styrehus. Det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg som gir et tørt og varmt inneklima. Det er også Webasto dieselvarmer og skipsdørk i lugar og styrehus. Det er en dobbeltkøye og to enkeltkøyer ombord i styrehus og lugar. Fartøyet har messe på dekk for 4-5 personer, og pantry er godt utstyrt med gassapparat, vask, kjøleskap og god skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj, badeskap og garderobeskap.
Førerstol er type Recaro, og båten er forsikret i Nordlys Forsikring. Lyskaster er type Seematz 273, 250 W. Verftet har selv utført de elektriske arbeidene.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av Navico og montert av båtbyggeriet. Det består av Simrad NX-45 radar, Simrad NX-45 ekkolodd, Simrad AP-35 autopilot, Olex kartsystem, Simrad RS 82 VHF og Nokia 810 mobiltelefon.


Selfa

introduserer nå to nye varianter av denne båttypen som på to år har rukket å bli den mest solgte fiskebåt i Norge. Den ene kalles “kortvegg” og gir enda mer dekksplass på babord side. Den andre kalles “langvegg” med plass for pantry oppe og en ekstra dobbeltkøye nede. Denne varianten har fortsatt god dekksplass og plass til 6 containere i lasterommet. Den passer best til juksa og linefiske, – dårligere til garndrift.