
M/S «AQS LOKE»
– servicekatamaran til Flatanger
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget «AQS LOKE» som beskrives som Norges største servicekatamaran bygget i aluminium, ble levert til AQS AS, Flatanger i september 2015.
Fartøyet måler 25,5m x 12m LxB og er en rendyrket ankerhåndterings- og fortøyningsbåt med to store kraner, en vinsj som trekker 60 tonn og spesialiserte innretninger for sikker og effektiv håndtering av fortøyninger. Fartøyet har kapasitet til badebehandling av laks med hydrogenperoksid og kan frakte fem containere med totalt 120 tonn hydrogenperoksid.
Kontrakten for bygging av «AQS LOKE» ble inngått med Grovfjord Mek. verksted i november 2014, og ble da beskrevet som AQS’ største enkeltinvestering. Leveringstidspunktet for fartøyet ble den gangen oppgitt til mars 2015. Verftet leverte fartøyet som sitt bnr. 111 i september.
Konstruksjonen er verftets egen, og katamaranen har følgende
Hoveddata:
Lengde o.a. ...................................................................................................................................... 25,50 m
Bredde ....................................................................................................................................... 12,00 m
IMO nr. .................................................................................................................................. 9763277
Dekk/innredning
Både arbeidsmiljøet og boforholdene bedres i takt med utviklingen, og ombord på «AQS LOKE» har mannskapet egne lugarer med bad. I alt er det fire enmannslugarer som kan omgjøres til tomannslugarer ved behov. Rorhuset er innredet med førerposisjon, rikelig med sitteplasser og kontorer. Innredningsarbeidene er utført av Maritime Innredning Nord, og samme firma har tatt seg av møbelleveransene. Elektroarbeidet er utført av Acel.
Fartøyet er utstyrt med to Palfinger 150002 Marine PK kraner på 104 m.t. og rekkevedde 21,5 m med 6500 kg vinsj, 2 capstans på 2,5 tonn samt en på 5 tonn og en 80 tonns vinsj.
Maskineri
Fremdriften besørges av 2 x Scania DI 16 70M (ICFN) dieselmotorer som hver utvikler 625 hk v/1800 rpm, og er koblet til 2 x Nogva HC 258 reduksjonsgear m/PTO og 2 x Helseth 4H90 1050 HS vripropellanlegg med diam. 1050 mm. For best mulig manøvrering har katamaranen 4 x Petters Marine Hydraulics ST65-120 sidethrustere. Navigasjonsutstyret er levert av Larsen Elcom.