
M/S «Aqua Merdø»
Ved overlevering av «Aqua Merdø» kunne leder ved Myklebust Verft konstatere at svenneprøven som leverandør til oppdrettsnæringen var bestått, og feire med en kroneis i sola.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I strålende mai-sol ble slaktefartøyet «Aqua Merdø» overlevert fra Myklebust Verft til DESS Aquaculture 24.mai. Fartøyet gikk, som alle andre fartøy rederiet har på trappene, rett ut i arbeid på langtidskontrakt. De neste ti årene skal bløggebåten jobbe for Marine Harvest i Norge.
– Både denne båten og brønnbåten «Ronia Diamond» som vi leverte til Sølvtrans har vært en slags svenneprøve for oppdrettsnæringen, sier plassjef Inge-Jonny Hide til Skipsrevyen, og legger til at de opplever at den har de bestått. For de ansatte ved verftet ble overleveringen markert med kroneis i vårsolen.
Fartøyet, som er Myklebusts bygg nummer 388 er 59,20 meter langt og 13,60 meter bredt, bygget for et mannskap på 11. Designet er det Stord-baserte Salt Ship Design som står bak, og skipet og bærer typebetegnelsen SALT 425 FHV.
24 «stun and bleed» -kanaler
Utstyrt med hele 24 «stun and bleed» -kanaler fra Baader vil prosessanlegget kunne slakte 20 000 fisk i timen. Lasten fordeles på seks RSW- tanker, som totalt kan frakte 400 tonn nedkjølt fisk fra oppdrettsanleggene og inn til videre sløying på landbaserte anlegg. Ved å bløgge fisken, heller enn å transportere den levende i en brønnbåt, kan man transportere mer fisk per tur. RSW-tanker og prosessanlegg er levert av C-Flow. RSW-systemet har en kapasitet på 2x 200 kW
Fremdriften besørges av en hovedmotor av typen CAT C280-6 og to generatorer av typen CAT C18. Thrustere og hovedgir er levert fra Brunvoll.
Byggekontrakten på «Aqua Merdø» kom også med en opsjon på å bygge ytterligere ett tilsvarende fartøy. Den opsjonen er enn så lenge ikke erklært. - Jeg tror rederiet vil samle erfaring på det nye fartøyet før en ny båt blir bestilt, har prosjektleder ved Myklebust, Tor Inge Nordmo tidligere uttalt til kyst.no.
Det Grimstad-baserte rederiet, som er et joint venture mellom SolstadFarstad og Marine Harvest, fikk i fjor høst sin første brønnbåt fra Artic Group. Per i dag har de ytterligere ni fartøy, både brønnbåter og servicebåter under bygging i Tyrkia, Nederland og Polen, som alle skal inn på lange kontrakter i Norge eller Skottland.
