M/S «ARIES WARRIOR»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Myklebust Verft AS, Gursken overleverte VS 470 MK II designet M/S «ARIES WARRIOR» til Aries Offshore AS den 4. desember 2008 som byggenummer 53. Nybygget ble døpt av Siv Torunn Brekke Fagervoll.

Byggekontrakten ble inngått i februar 2007, og prisen ble oppgitt til ca. NOK 187,5 millioner. Skipet ble rapportert sluttet for første oppdrag til DONG for “cargo run” til private betingelser. Samtidig ble andre PSV skip sluttet til rater fra GBP 15.000 til 9.000.

Skipet er beskrevet som Multipurpose Field supply-, Pipe carrier & ROV Vessel, er klasset til DNV klasse ✠1A1, SF, E0, Dynpos-AUTR, Clean, Comf-V (3), DK(+) (5t/m2), HL(2.0/2.8), LFL*, FI-FI I, Naut-OSV (T) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,40 m
Lengde b.p.p.
64,00 m
Bredde største 16,60 m
Dybde i riss til h.dk. 7,60 m
Dwt
ca. 3.600
Draft max
6,50 m
Lastedekk
ca. 700 m2
Dekkslast
ca. 1.600 tonn
GT
ca. 2450
IMO nr.
9434503

Tankkapasitetene er for brennolje 920 m3, for ferskvann 1000 m3, for vannballast/drill water 730 m3, for drybulk 340 m3, for base oil 210 m3, liquid mud/brine 1070 m3 og methanol 190 m3.
Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri består av to MaK 8M25 dieselmotorer, hver med ytelse 2640 kW v/750 o/min som er koblet til hver sitt Finnøy propellanlegg med diam. 2900 mm via to reduksjonsgear av samme fabrikat.
Max. speed er ca. 14,5 knop med forbruk på 23/24 tonn per døgn. Økonomisk fart/forbruk er ca. 11 knop på ca. 9,2 tonn. I havn er forbruket ca. 0,4 tonn.
Nybygget har Tenfjord styremaskineri og er utstyrt med fire Brunvoll FU-63-LTC-1500 sidethrustere, hver på 590 kW.
Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta D16 motorer med Stamford generatorer hver hhv. på 390 kW/488 kVA. Strøm produseres også av to SES akselgeneratorer hver på 1600 kW. Havneaggregatet er et Volvo Penta D5A/Stamford sett på 93 kVA.
Pumpeleveransen er fra Allweiler, Westfalia har levert separatorer og kompressorer kommer fra Sperre og Atlas Copco. Aircondition anlegget er en Aeron leveranse, og Kuldepartner har stått for proviant kuldeanlegg. Tankepeileutstyr er fra AM Instrumentering, og Pyro har levert kjeler. Enwa har levert omvendt osmose anlegg, og Norla Marine har utført isoleringsarbeidene.
Brannsikkerheten i maskinrommet er ivaretatt med et Autronica slukkingsanlegg.
Dekk
Fi-Fi utstyret kommer fra Fire Fighting System – FFS, og cementanlegget er levert av Randaberg Industries. Bohamet har levert vinduer, og Odim har hatt dekksmaskinerileveranser til nybygget, inkludert en 3t/15m kran.
Libra-Plast har levert utvendige dører og GRP dører, mens IMS har tatt seg av leveransen av vanntette skyvedører. Fossen Shipping har stått for kjetting og anker utstyr, Tranberg har levert lanterner mens lyskastere er fra Norselight. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og Norblast har håndtert overflatearbeidene.
Redningsutstyret omfatter Viking redningsflåter og Viking 470 MOB fra Mare Safety i davit fra TTS Marine.
Innredning
M/S «ARIES WARRIOR» er arrangert med lugarinnredning for 34 personer fordelt på seks enkeltlugarer, seks dobbeltlugarer og fire 4-mannslugarer. Innredningsarbeidene er utført av Norla Marine, der Contech paneler er anvendt på innvendige skott, Miele har levert vaskeriutstyr og Beha har stått for bysseutstyr. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonsarbeidene.
Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget og IAS systemet samt alarmsystem for maskinrommet. Sletten Electronics har levert kommunikasjons- og navigasjonsutstyret.


Myklebust Verft AS skal levere bnr. 54 til Rem Offshore, bnr. 48, 49 og 52 til Remøy Management i februar, mai og oktober, bnr. 55 til Siem Offshore i juni og bnr. 56 og bnr. 57 til samme rederi i september 2009 henholdsvis mars 2010.