M/S «ARNULVSON»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selfa Arctic Trondheim AS overleverte en Selfa Speedsjark 40' WB til Arnulvson AS ved Ulf Dahlberg, Kabelvåg 9. mars. M/S «Arnulvson» er Selfas byggenummer 166-4004 og det første av seks Rubin fartøyer.

Båten skal brukes til fiske med linje. Denne typen fartøy ble presentert på Nor-Fishing 2004, men er endret ved at det er benyttet ny støpemetode på en del konstruksjonsdetaljer, og styrehuset er gjort større for å kunne drive passasjer/turisttrafikk. Og motoren er elektronisk.

Rubin-prosjektet
er et stort pilotprosjekt for mer effektiv sløying og biproduktsortering ombord i kystbåter. Gjennomføringen av prosjektet starter til sommeren og skal avsluttes en gang i 2006.

Rubin arbeider både på mottakssiden og i markedsarbeidet for høykvalitet biprodukter. Fartøyene skal kunne separere biproduktene ombord, emballere dem og bringe dem på land i nedkjølt tilstand.

Generell kvalitetsbehandling ombord er av største viktighet for at prosjektet skal bli vellykket. Myreheisen, bløggekar, vannkapasitet og sløye/skyllekar er derfor også nøye planlagt på de fartøyene som inngår i prosjektet. Og «Arnulvson» er altså det første av disse.

M/S «Arnulvson» er godkjent etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over seks meter. Foruten god marsj- og toppfart har fartøyet utmerket stabilitet. Båten har godkjent stabilitet for Bankfiske 1 og tilfredsstiller derfor stabilitetskrav ved overising.

Fartøyet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
12,25 m
Bredde
4,06 m
Lasterom
12,4 m3

Brennoljetankene rommer 1600 liter, og tanker for ferskvann tar 310 liter.

Dekk/innredning
All dekksmanøvrering er montert på en konsoll på linehaler. Linehaler og setter er levert av Lorentzen. Kabelvåg Mek Verksted har levert dekksutstyr i rustfritt stål for høykvalitetsbehandling av fisk og biprodukter. Myreheis DT-35 fra Delitek AS bringer fisken fra havflate og inn på dekk ergonomisk og uten skader på fiske fra bruk av høtt. Fiskekar er fra DNG Norge.

Fartøyet er utstyrt med levegg. "Selfa Kontroll Ballastsystem" er også montert for regulering av fartøyets trim og stabilitet.

Vinduer er fra Colt Industrier. Båten har Noack 500W søkelys og Norselight smalstråle bauglys, levert av Kabelvårg Elektro. Erling Haug har levert redningsutstyr, blant annet en RFD på seks meter.

Båten er innredet med køyplass for 3-4 personer. Som nevnt er styrehuset utvidet, og messe har plass for seks personer. Totalt er det ni sitteplasser i styrehuset. Puter og styrestol er levert av Skutas Møbler AS.

Det er montert "Selfa" dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og på toalett. Anlegget gir et unikt helsevennlig tørt og varmt inneklima ombord.Til koking brukes en Eno-Gascogne gassovn. Gass sentralfyr med romtermotstat varmer dørkvarmestystemet når motor ikke er i gang, eller det ikke er landstrømtilkobling.

Strøm produseres av to dynamoer levert fra Nogva. El.anlegg er montert av verftet, og Elpro AS har godkjent el.anleggget, og det elektroniske utstyret er levert og montert av Simrad Marine og Navy Lofoten og består av Simrad EQ44C ekkolodd, Simrad AP-50 autopilot, Simrad RA 40C med RB 715 A antenne, Skanti VHF m/DSC, bærbar Simrad VHF og kartsystem påkoblet GPS og ekkolodd.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania DI 12 66M EMS dieselmotor som utvikler 550 hk. Motoren er koblet til et Nogva propellanlegg via et Twin Disc MG-5114A reduksjonsgear. Sleipner er leverandør av styremaskin, og en 11 hk Sleipner sidepropell bedrer båtens manøvreringsegenskaper. Den kan også styres automatisk av autopilot under haling.

*

Selfa Arctic-bedriftene vil fremover levere flere fiskefartøyer. De siste månedene har Selfa lansert nye modeller som Selfa 30' med bredde 3,42m og fart opp til 25 knop, Selfa Kystsjark 35' med bredde 4,06m, Selfa Speedsjark 35' med samme bredde og Selfa Kystsjark 40' med ny bredde 4,06m og integrert bulb.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005