M/S «ARTIC FJELL»

– fôrbåt fra Polen

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Crist SA, Gdynia i Polen overleverte fôrfartøyet M/S «ARTIC FJELL» til Artic Combiship AS, Førde den 28. august 2014 som byggenummer B69/2. Dette er søsterskip av B69/1 M/S «RUBIN» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 4/2014.

Multi Maritime har vært konstruktør for båten som er bygget i henhold til MM 69 CC design. Det er forøvrig det tredje skipet som selskapet har tegnet for Artic Shipping AS.

Nybygget skal ha kostet ca. 150 millioner kroner og er bygget som et “turnkey” prosjekt. Skroget er bygget i stål og overbygget i aluminium.

EWOS har som befrakter av båten vært med på prosjekteringen, og Atløy Båt & Marina har vært involvert i utviklingen av bulk lossesystemet som er av en ny type.

Artic Shipping startet med bulk transport av fiskefôr pellets allerede i 2003 med bygggingen av «Artic Fjord» – omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2004. Da het det blant annet at “båten har et helt nyutviklet og avansert lossesystem, for øvrig det første i verden i sitt slag, der båten også kan ligge fortøyningsfritt på god avstand fra oppdrettsanleggene under lossing, og dermed unngås smittefare. Fartøyet skal ha maksimal manøvreringsevne ved hjelp av et hypermoderne posisjoneringssystem (Alstom) på linje med det som blant annet finnes i moderne supplybåter. Fôrbåten vil dermed ligge i trygg avstand fra anlegg og fôrlekter under lossing”.

M/S «ARTIC FJELL»

er naturligvis utstyrt med ny generasjon losseanlegg som reduserer bruk av effekt ned til 80 kW under lossing og med fleksibelt utstyr for bytting av driftsmodus. Systemet er automatisert og blir styrt fra broen og er helintegrert fra fabrikk til fôringsflåte.

Systemet har innebygget desinfisering etter hver levering. Det er et lukket ballastsystem og kjølesystem som hindrer utslipp av forurenset ballastvann. Fartøyet er videre utstyrt med automatisk ballast/anti-heeling system.

Lossehastighet er ca. 300 tonn/time, og lastekapasitet er på ca. 1.900 tonn bulklast fordelt på 20 tanker/rom. Kapasitet for sekket last er ca. 300 tonn i aktre rom. Lasterom på 5000 m3 er box-shaped og kan ta imot både bulk last, stykkgods og containers. Lukedeksel måler hele 40 x 12,6 m.

Fartøyet skal frakte fiskefôr fra EWOS’ tre fabrikker langs norskekysten med utgangspunkt i fabrikken i Florø til oppdrettsanlegg på strekningen Bodø-Stavanger.

Ove Vilnes er eier av rederiet, og nybygget er finansiert gjennom DnB i Bergen. Fartøyet er forsikret hos IF Skadeforsikring for H&M og er innmeldt i HYDRO for P&I forsikring.

M/S «ARTIC FJELL» er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, ICE-C, General Cargo Carrier, E0, har Florø som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 69,80 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 65,08 m

Bredde største ...................................................................................................... 15,33 m

Dybe i riss .............................................................................................................. 9,82 m

DW .................................................................................................................  ca. 3.200 t.

Draft ..................................................................................................................... 6,745 m

GT ............................................................................................................................. 2768

NT ............................................................................................................................. 1077

Lastekap. ........................................................................................................... ca.1.900 t

Lasterom volum ............................................................................................. ca. 5100 m3

IMO nr. ............................................................................................................... 9688960

Tankkapasitetene er 1334 m3 vannballast, 250 m3 drivstoff og 60 m3 ferskvann (alle tall “cirka”).

Maskineri

Fremdriften besørges av en Wärtsilä 9L20 dieselmotor som utvikler 2500 hk, og som driver en Finnøy P78.26.320.4 CPP med diam. 3200 mm via GXU600 reduksjonsgear av samme fabrikat. Strømforsyningen besørges av to generatorsett av type Moteurs Baudouin 12 M26.2, hver på 700 kW – levert av Frydenbø Industri og en VAR-G akselgenerator på 200 kW. Fartøyet er utstyrt med to manøvreringsthrustere av Brunvoll fabrikat type FU63, hver på 500 kW. Fart og forbruk oppgis til ca. 13 knop på ca. 300 liter/time.

Shell er leverandør av smøreolje til fartøyet. Allweiler AS, Norway har levert komplett pumpepakke. Kompressor er fra Hatlapa og Alfa Laval har levert separatorer. Ventilasjonsanlegget er levert av Teknotherm, og Tero Marine har levert reservedels- og vedlikeholdsprogram.

Maskinrommet er brannsikret med et inergen slukkesystem og brannvarslingsanlegg fra Wilhelmsen Technical Solutions.

Dekk

Kranutstyret er rederileveranse med en Coops & Nieborg kran på 2t/12m og en TM 28 bulk lossekran på 28 m som losser pneumatisk. Hydraulikkutstyr er fra Towimor, Polen, og tyske Fassmer har levert landgang med dreibare plattformer. Vinduene er fra Bohamet, og vindusviskere er type Wynn. Utvendige dører kommer fra Libra-Plast.

Nybygget er oppmalt med malingsprodukter fra Sigma, PPT Polen, og arbeidet er utført av FAST, Polen. Seematz har supplert lanterner og lyskastere.

Blant redningsutstyret ombord finnes MOB-båt m/davit fra Global Davit, Nederland, DSB redningsflåter, rednings-, sikkerhets- og brannvernutstyr samt nautisk utstyr.

Innredning

Maritime Montering har stått for innredningen ombord som er arrangert med syv lugarer og ni køyer (fartøyet vil normalt seile med et mannskap på fem). Elektro arbeidene er utført av ACEL sammen med Electromontazje, og førstnevnte har også stått for hovedtavle og har vært el.teknisk konsulent. Intercom er av merke Phontech.

Elektronikk

SMART (Halvorsen) har levert både bro-alarm og automasjonssystemet til fartøyet. DP anlegget er også denne gangen fra Alstom og levert av Navalco. Installasjonene av det elektroniske utstyret er utført av Sigurd Solberg AS, Florø med blant annet Furuno FR-2117 og FR-2137S radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, magnetisk kompass fra Bergen Nautik, Simrad gyrokompass, Simrad AP 70 autopilot, Furuno GP-150 DGPS, Fugro DGPS, Furuno Ecdis, Furuno DS-80 speed log, Furuno MF/HF SSB radiostasjon, Furuno FA-100 AIS, Furuno NX-700B navtex, 3 x Tron bærbare VHF, Tron 40S og 40SX nødpeilesendere, 2 x Tron SART radar transponder, Sailor RT 6248 VHF og Nokia og Tellolar mobiltelefoner. Brovakt alarm er type UniSafe BW-800.