MS «Årvak»

Rederiet Frøya Fisk og Skalldyr AS, ved Sten Holmen, Mausundvær, fikk den 1. juli overlevert et tre-skrogs fiskefartøy i aluminium fra Ulvan Båt AS i Sandstad. Fartøyet, en kombinert fiskebåt og kamskjellplukker, har et arbeidsdekk med uvanlige dimensjoner i forhold til båtens størrelse. Båten er verftets byggenummer 425.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kvernevik Engineering AS har konstruert og levert tegninger som viser at det er lagt stor vekt på arbeidsforholdene for mannskapet om bord. Båten har følgende

Hoveddata
Lengde o.a..............................14,95 m
Største bredde .........................7,00 m
Dybde i riss..............................2,50 m

Kapasitet for brennolje er på 4500 liter og for ferskvann på 1000 liter.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva/Scania DI 9 60M hovedmotor som yter 352 hk ved 2200 o/min., og som er koblet til et Nogva 1131 propellanlegg, via et reduksjonsgear av samme merke, type HC 168. Styemaskinen er fra Rolls-Royce Marine AS – Steering Gears – Tenfjord, og Petters Marine Hydraulic har levert en baugthruster på 50 hk for bedre manøvrering. Shell har vært leverandør av smøreolje.

Pumper kommer fra Johnson Pump og brannvarslingsanlegget fra Autronica. Et CO2 brannslukkingsanlegg er installert om bord. Verftet har forestått isolasjonsarbeider.

Diverse
M/S «Årvak» er utstyrt med garnspill og dekksvinsj fra Petters Marine Hydraulic og garnstopper og garngreieapparat fra Rapp Hydema Syd. Meydam har levert en TMP kran, Erling Haug AS anker og kjetting samt redningsutstyr, mens rederiet har selv sørget for fortøyningsutstyr om bord. Rederiet har også supplert en Viking redningsflåte fra gammel båt. O. S. Solhaug har levert lanterner og lyskastere av merke Seematz. Hempel Ifa Coatings har vært malingsleverandør og arbeidet er utført av Vest Sandblåsing.

Arbeidsmiljø og bekvemmeligheter er førsteklasses, noe som gjenspeiles i innredningen og møbleringen av fartøyet, sistnevnte en leveranse fra Maritime Møbler AS på Bolsøya, og Fibo paneler er brukt på innvendige skott. Pyro har levert bysseovn. Båten er innredet for en besetning på to personer.

Verftet har selv tatt seg av elektriske installasjoner, og Argon Elektro AS har hatt arbeidet med installasjon av elektronisk utstyr. Av dette nevnes Furuno M821 radar, ES 1025 ekkolodd, JRC MF/HF SSB radiostasjon, Sailor RT 4801 VHF, Seiwa Explorer kartmaskin og Jotron Tron nødpeilesender.

Kreditkassen har finansiert fartøyet.