M/S «ASSO TRENTA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Simek A/S, Flekkefjord overleverte M/S «ASSO TRENTA» av UT 755 LC design til Augusta Offshore S.p.A., Napoli den 9. mars 2009 som verftets byggenummer 119. Skipet ble døpt av Paola Mattioli.

Dette er det 10. UT 755 L designet levert fra Simek, og per i dag er det bygget (inkludert under bygging) totalt 165 enheter av designet som således er det mest selgende PSV designet i verden. Skroget er bygget i Gdansk og ble transportert på lekter til Flekkefjord.
Nybygget har fått visse forbedringer i forhold til tidligere leveringer fra verftet av denne typen. Det gjelder en roll reduction tank på bakkdekk aktenfor overbygget. Dermed kan tidligere tanker under dekk for dette formålet frigjøres til ferskvann, og kapasiteten økes. Hekken er flyttet 3 meter for å kompensere for tapet av dekksareal. Styrehuset har fått et nytt og mer avrundet design som gir svært god oversikt.
Skipet er inndelt i vanntette avdelinger og har dobbelt skrog i henhold til SF klasse og skade stabilitet.
M/S «ASSO TRENTA» er bygget i henhold til høyeste Rina klasse med notasjoner C +HULL, +MACH, AUT UMS, DYNPOS AM, FIRE-FIGHTING SHIP I WATER SPRAY SYSTEM, OIL RECOVERY SHIP, IN WATER SURVEY for World Wide trading. Fartøyet er videre bygget til DNVs Comfort klasse. Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 76,60 m
Lengde b.p.p.
68,20 m
Bredde største 16,00 m
Dybde i riss til h.d. 7,00 m
Dwt
ca. 3.269
Dekk
ca. 675 m2
GT
2402
Dypgående
5,83 m
IMO nr.
9429467

Tankkapasitetene er 974 m3 brennstoff, 886 m3 ferskvann, 1122 m3 vannballast, 202 m3 base oil , 390 m3 mud, 397 m3 brine, 328 dry bulk og 795 m3 oilrec.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Wärtsilä 8L26 dieselmotorer, hver med ytelse 2600 kW (3535 hk) v/900 o/min som driver to Kamewa Ulstein 72XF5/4T-2900 propellanlegg via to Kamewa Ulstein 600 AGSC-KP50N reduksjonsgear.
Hjelpemaskineriet består av to Volvo Penta D9-MG-HE motorer som hver yter 265 kW, levert av Bjordal & Madsen, med Stamford generatorer hver på 312 kVA. Hver gearbox er forbundet med Marelli akselgeneratorer som produserer 1800 kVA. Jason Eureka har levert forkantgear.
Nødaggregatet består av en Volvo Penta D9-MG-RC motor på 247 kW og en Stamford generator på 200 kVA.
Styremaskineriet er av type Tenfjord som betjener Hinze ror, og joystick er type Poscon. Skipet er videre utstyrt med to Kamewa Ulstein thrustere type TT 1850 forut og en av type TT 1650 på 590 kW akterut. Castrol har levert smøreolje.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, separatorer er levert av Alfa Laval og RWO og kompressorer er fra Sperre og Tamrotor. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, og tank tender system er av Umas fabrikat. Pyro har levert kjelutrustning, og Teknotherm har stått for fryse-/kjølemaskineri.
Autronica Fire and Security og Wilhelmsen Marine Services har begge levert brannslukkingssystemer, sistnevnte et CO2 anlegg. Brannvarslingsanlegget er en Eltek leveranse.

Simek A/S’ neste leveringer er bnr. 120 til Havtrål AS i juni og bnr. 121 og 122 til Simon Møkster Rederi i oktober henholdsvis mars 2010.