M/S «ATHENE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri overleverte undervisningsskipet M/S «ATHENE» til eierselskapet EUC Nordvest, Thisted i oktober som byggenummer 112. Konstruktør er Jørgen Petersen Ltd. Skroget er bygget i Polen.

Dermed blir endelig gamle «Athene» fra 1967 avløst, og det etter mange års planlegging som sies å ha startet for ni år siden. Det reelle startskuddet ble gitt for vel ett år siden med 17 millioner danske kroner fremskaffet av den danske stat og EUs fiskeristøttemidler, og kontrakten med byggeverftet ble inngått.

Båten er bygget med linjene fra en kompakt tråler med vektlegging på “shallow draft” slik at båten kan ta seg inn til de fleste danske fiskehavner.

Fartøyet er naturlig nok skreddersydd for undervisning med hovedvekt på navigasjon, kommunikasjon og seilas. Man overlater således det mer fiskeritekniske til Fiskeriskolen.

«Athene» skal brukes for dagelever og har derfor ikke noen innkvartering for disse. I forbindelse med undervisningen er hele skipet dekket av et trådløst nettverk til PC. Skjermbilder fra styrehuset kan vises også i undervisningslokalet, og radar kan også betjenes derfra.

Skipet er utstyrt med en MOB-lignende båt som brukes som MOB i undervisningen. Forut for styrehuset er det god plass til trening, og her befinner en øvelsesredningsflåte seg, mens de virkelige flåtene, type Viking, er plassert aktenfor styrehuset.

Undervisningsrommet har plass til opp til 16 elever, men fartøyet er for tiden kun godkjent å gå til sjøs med 12. Det faste mannskapet er på tre personer.

M/S «ATHENE» har følgende hovedata:

Lengde o.a.
23,99 m
Lengde p.p.
23,78 m
Bredde største
7,00 m
Dypgående
2,90 m
GT
194
NT
58
IMO nr.
9417660
Maskineri

Fartøyet er utstyrt med en Cummins KTA19-M3 dieselmotor som utvikler 640 hk og driver et Hundested propellanlegg. Baugthruster er også Hundested fabrikat type FT3, og denne er forbundet med autopiloten.

Strømforsyningen besørges av to Cummins motorer, type 6BT5 og 4BT3, der sistnevnte er utrustet med automatisk start ved bortfall av landstrøm. Styregear er type Scan Steering. Fartøyets fart er ca. 10 knop.

Maskinrommet er brannsikret med et inergen brannslukkingsanlegg fra Fire Eater AS. Maskinrommet fremtrer som svært rommelig siden denne “tråleren” ikke har noe lasterom.

Diverse
Fartøyet har også flere kameraer, blant annet et ved MOB-båten som gjør at man fra broen kan overvåke MOB-øvelser. I styrehuset er stolene montert på skinner i gulvet slik at de kan skyves vekk fra brokonsollet i forbindelse med undervisningen.