MS «Atlantic Challenge»

Som sitt byggenr. 67 overleverte Eidsvik Skipsbyggeri den 59 meter lange pelagiske tråleren «Atlantic Challenge» til det irske rederiet Killybegs Fishing Enterprises den 10. desember. Konstruktør for skipet er Vik-Sandvik på Fitjar.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Som tilfellet er med så mange fiskefartøyer i dag, er skroget også her bygget i Polen. Utrustningsarbeidet har hatt en varighet på omtrent et halvt år. M/S «Atlantic Challenge» er bygget med to gjennomgående dekk, bakkdekk, båtdekk og brodekk. Fartøyet er utrustet med 10 fiskerom. Tråldekk og maskinrom er plassert akterut, og overbygget og styrehuset fra midtskips og akterover. Fartøyet er innredet for en besetning på 16 personer inkludert hospital. Fartøyet har følgende

Hoveddata:
Lengde o.a..............................59,00 m
Lengde p.p .............................51,60 m
Bredde på spant ....................14,50 m
Dybde i riss til 1. dekk ............8,85 m
Dybde i riss til 2. dekk ............5,85 m

Kapasiteter (circa): Fiskerom 1550 m3, brennoljetanker 500 m3 og ferskvanntanker 100 m3. «Atlantic Challenge» er klasset i DNV @1A1 Fishing Vessel Ice C.

Dekk
Det hydrauliske dekksmaskinerieter levert av Rapp Hydema. Vacuumpumpeanlegget kommer fra MMC Vectura. Dekkskranene, plassert på hoveddekk og akter på fartøyet, er levert av SM Triplex, mens anker og kjetting er levert av Fossen Shipping. Blokkutrustningen står Møllerodden for. Trålutstyret er supplert fra Swan Net.

Vinduer er levert av Marine Aluminium, og vindusviskere fra Decca Trading. Lanterner og dagmorselamper er fra Nortelco AS. Redningsutstyret innbefatter MOB-båt pluss kran levert av W. Giertsen. Jotun er malingsleverandør, mens – arbeidene er utført av SSS Holding.

Maskineri
Som fremdriftsmotor er det installert en Wärtsilä NSD 12V32 dieselmotor som via et Wärtsilä reduksjonsgear type Wichmann SCV 85-2- P53 er tilkoblet et propellanlegg av samme merke, type CP 100 med propell-vingediameter på 3800 mm. Styremaskineriet er av type Ulstein Tenfjord som betjener et Becker ror. Fartøyet er også utrustet med en Brunvoll sidepropell på 588 kW.

For elektrisk kraft ombord er det installert en Caterpillar dieselmotor, type 3412 TA på 620 bkW ved 1800 o/min., som er tilkoblet en Caterpillar generator. I tillegg er det et nødaggregat fra Caterpillar type 3406 TA med ytelse 345 bkW ved 1800 o/min. tilkoblet en Caterpillar generator. Allweiler har levert pumper, kompressorene er fra Sperre og separatorer fra Alfa Laval og Christen Dale & Co. Fryse-/kjølemaskineriet er fra Skogland AS, mens RSW maskineriet er installert av MMC Vectura.

Keafer Isoleringsteknikk har utført isolasjonsarbeider til RSW rørsystemet, freonrør og alle RSW-tanker med Polyurethan skum samt eksosanlegg. Ventilasjonsanlegget kommer fra Fatland Innredning, og tankpeileanlegget fra Ulstein Automation. Sanitærsystemet er levert av Johansen Rør. Alf Lea & Co Brannvern har utstyrt fartøyet med et CO2 brannslukkingsanlegg.

Diverse
Alt elektronisk utstyr for navigasjon og kommunikasjon er levert og installert av Barry Electronics. Fiskeletingsutstyret, som i all hovedsak består av Kaijo, er levert og installert av Sonatron Ltd., som er den norske importøren Moltech Norge AS sin forhandler i Irland. Radar er merke Furuno og to stk. sonar Kaijo 228Z og Kaijo 1828. Logg er også Kaijo DCG 200 (to stk.).

Elektrisk installatør har vært Aker Elektro. Innredningspaneler er type Akerpanel og takpaneler fra Danacoustic. Bysseovnen er merke Beha.