M/S «ATTENDER» – M/S «ARRIVER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Grovfjord Mek. Verksted AS har levert nybygg nummer fire og fem i serien som ble kontrahert av Northern Offshore Services AB, Donsö i Sverige. M/S «ATTENDER» ble levert den 3. oktober som verftets byggenummer 87 og M/S «ARRIVER» den 15. november 2012 som byggenummer 89.

De forrige byggene i serien var «Achiever», «Assister» og «Accomplisher» – alle tidligere omtalt i SKIPSREVYEN.

«ATTENDER» og «ARRIVER» skal frakte utstyr og personell til offshore vindmøller i installasjonsfasen og videre i drifts- og vedlikeholdsfasen. Båttypen er utviklet i nært samarbeid mellom rederi og verft, og er bygget i aluminium. Båtene er bygget i henhold til DNV klasseregler med notasjonene ✠1A1, HSLC, R1(dk) Windfarm Service Vessel 1 og til DMA (Danish Maritime Administration) cargo ship notice B. Fartøyene fører dansk flagg med Esbjerg som registreringhavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 22,40 m
Bredde
7,60 m
Draft 1,30 m
DW
55 t
GT
131
NT 39
Dekk kap.
63 m2/max 15 t
IMO nr. «ATTENDER» 9668996
IMO nr. «ARRIVER» 9669005

Tankkapasitetene er 8400 liter diesel olje, 1000 liter ferskvann og 660 liter slops.

Maskineri

Fremdriften besørges av to MTU 8V2000 M72 dieselmotorer som hver har ytelse på 720 kW v/2250 rpm, og som driver twin Servogear HD 220 eco flow gear med el.innslag. På begge gearene er det sjaltbar PTO for hydraulikkpumper. Propellanlegg er type Twin Servogear 9P805-0802A. Marsjfart er ca. 25 knop.

Strømforsyningen besørges av to Perkins 422 TGM motorer med Stamford PN144J generatorer hver på 22,1 kW. Katamaranene er utstyrt med to Sleipner baugpropeller hver på 50 hk.

Diverse

«ATTENDER» / «ARRIVER» er utstyrt med kran, diesel transfersystem og stor dekksplass for lagring av utstyr og containers. Dekksdimensjonene forut er 8,5 m x 7,5 m, og kran er type Palfinger PK 12000M på 38,3 t/m.

Dekkshuset inneholder en stor passasjersalong med stoler til 12 passasjerer, samt sofa og salongbord. Videre er det arrangert med to lugarer, to toalett/dusjrom, pantry og garderobe. Båtene er utstyrt med et stort rorhus med to førerstoler, kontorplass, pantry og sofa/salongbord. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeider ombord. Mannskapet består av tre personer.

PMC har levert vindusviskere, og solskjerming er fra Marinequip. Elektroinstallasjonene er utført av ACEL, og det elektroniske utstyret som er levert av Furuno Sverige og installert av Larsen Elcom med blant annet Furuno FR-2117BB X-band radar og FCV-620 ekkolodd.

Grovfjord Mek. Verksted AS skal levere bnr. 84 til Northern Lights Salmon, bnr. 85 til Fjordbruk Service og bnr. 88 til Eidsfjord Sjøfarm – alle i nær fremtid. Og i november kunne verftet notere en ny ordre fra Northern Offshore Services AB for en hurtiggående service katamaran som får bnr. 93 og som skal leveres i mai 2013.