
M/S «BALDER R» – M/S «NJORD R»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Etter at det tidligere A.P. Møller - Mærsk A/S verftet, Volkswerft Stralsund GmbH, gikk sammen med Peene-Werft GmbH, oppstod P+S WERFTEN GmbH som omfatter de to nevnte skipsverftene.
Split hopper suction trailers
Rederiet RN Shipping A/S har lang erfaring med spesialskip, inkludert bygging av slike ved eget verft i Grenaa. Det gjelder blant annet tre splitfartøyer av typen RN-1500 Resolution Class. 13 av RN flåtens 34 skip er innrettet for oppsuging og transport av materialer fra havbunnen. Åtte av disse er splitfartøyer.
Byggingen av søsterskipene M/S «BALDER R» og M/S «NJORD R» startet i 2010. Skipene er de første av en ny generasjon, betegnet som RN-6000 Master Class. De beskrives som slanke splitfartøyer bygget til fart på alle hav. Skipene er muligens de største splitfartøyer som hittil er bygget.
Rederiet opplyser at når man bygger et splitfartøy (split hopper suction trailers), får man to separate skipshalvdeler som man setter sammen ved hjelp av to store hengsler på dekket og to hydrauliske sylindre over bunnen. Et splitfartøy er mer komplisert å bygge enn et skip med enkeltskrog.
Denne ekstra omkostningen tjenes imidlertid inn igjen over tid på grunn av billigere vedlikehold og høyere effektivitet ved lasting med mindre turbulens i lasterommet, og lasten kan tømmes helt ved pumping fra lastens bunn som er V-formet.
Lasten kan dumpes hurtigere ved splitting enn gjennom bunndører som anvendes i fartøyer med enkelt skrog, og den kan dumpes selv ved liten klaring under kjølen.
Det oppgis også at denne typen skip er bedre beskyttet mot totalforlis da den ene skipshalvdelen kan understøtte den andre.
RN-nybygningene har utstyr som tilsvarer to spesialfartøyer med dobbelt laste- og lossesystem, som kan arbeide både parallelt og i serie. Da skipene også har egne kraner og verksted ombord, vil driftsstopp kunne reduseres til et minimum. Fartøyene er hver utstyrt med to sugerør med en indre diameter på 700 mm. Dette oppgis å være fordelaktig sammenlignet med andre spesialfartøyers kapasitet.
Lasten kan losses ved å pumpe den tilbake gjennom ett av sugerørene til havbunnen eller ned i en gravd renne. Lasten kan også losses ved pumping over forstevnen ca. 150 meter, den såkalte regnbuemetoden, eller via en baugkobling gjennom en rørledning opp til en avstand på ca. 4 km. Spesielle sugeføtter til svært harde materialer står også til rådighet. Hopper kapasiteten er på ca. 6.000 cbm.
M/S «BALDER R» – M/S «NJORD R» er designet av Rohde Nielsen A/S og FKAB Marine Design og har klasse i Bureau Veritas. Skipene har følgende hoveddata:
Lengde o.a. |
111,30 m |
Lengde b.p.p. |
103,50 m |
Bredde |
19,40 m |
DW |
6.185 t |
Hopper kap. |
6.000 m3 |
Draft |
7,00 m |
GT |
5189 |
IMO nr. "Balder R" |
9578232 |
IMO nr. "Njord R" |
9588122 |
Hovedmaskineriet utgjøres av to EMD 16-71067C-T2 dieselmotorer hver med 2985 kW ytelse. På hver motor er det montert en 1600 kW generator som gir strøm til baugthruster type Jastram BU 60 F på 450 kW og to jet-vannpumper hver på 900 kW. De to propellanleggene er type Wärtsilä Lips CS275-5/BNK. Det er også to Siemens akselgeneratorer hver på 1600 kW. Farten kommer opp i 14 knop fullt lastet og mer enn 15 knop i ballast.
Motorene bruker ikke tungolje, men marine gassolje. Dieselmotorerne har elektronisk kontrollert innsprøytning gjennom dysene for å tilfredsstille også fremtidige miljøkrav.
Pumper er fra Desmi, og GIW har tatt hånd om jetpumpene som nevnt ovenfor. Centa har levert koblinger. To kraftige sandpumper er drevet av Deutz motorer hver på 2117 kW via et to-trinns reduksjonsgear.
Ved å ha de to tunge sandpumpene plassert forut får skipene optimal trim. Avstanden ved pumpetømming og ilandpumping via baugkobling/rørledning blir derved så kort som mulig.
Rorpropellene og bunnpakningene mellom de to skroghalvdelene kan skiftes mens skipet flyter, altså uten dokksetting. Men hvis skipet er i dokk, kan de spesialdesignede bunnpakningene skiftes uten å splitte de to skroghalvdelene fra hverandre.
Diverse
Global Davit har levert dekkskraner, og skipene er opppmalt med Hempel malingsprodukter.
Allerede i 1989 utviklet RN den første enmannsbetjente bro til «Viking R». Broen akter gir 360 graders rundsyn, og innredningen er også arrangert akter. Brovingene er innelukket for best mulig komfort.
Hanstholm Elektronik har utført elektroarbeidene, mens Furuno Danmark har levert komplett navigasjonsløsning til nybyggene. P & I forsikringen ivaretas av Assuranceforeningen Skuld.