
M/S «BALLSTADØY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Vestværftet ApS, Hvide Sande i Danmark leverte den kombinerte snurrevad-/notbåten M/S «BALLSTADØY» til Ballstadøy AS, Ballstad den 24. mars 2015 som byggenummer 303. Skroget er bygget ved Stal-Rem SA i Gdansk, Polen som bnr. 302. Dåpen fant sted på Ballstad med Helga Johansen som gudmor.
Båten er designet av Vestværftet, og det heter seg at nybygget setter en ny standard for kystfiskefartøyer i Vestvågøy. Prisen for fartøyet blir sagt å være rimelig i forhold til andre byggetilbud. Nybygget er større enn det som blir erstattet (34,85 mot 27,43 m).
M/S «BALLSTADØY» fører NOR flagg med Svolvær som hjemstedshavn og har følgende
Hoveddata:
Lengde o.a. ........................................................................................................................................ 34,85 m
Lengde b.p.p ................................................................................................................................... 29,88 m
Bredde største ................................................................................................................................ 9,60 m
Dybde i riss ..................................................................................................................................... 5,42 m
RSW kap. ......................................................................................................................................... 400 m3
GT .............................................................................................................................................. 498
NT ........................................................................................................................................................... 165
IMO nr. ..................................................................................................................................... 9684536
Fiskerinr. .................................................................................................................................... N-3-VV
Tankkapasitetene er ca. 60.000 l brennolje og ca. 15.000 l ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av en ABC 6DZC hovedmotor som utvikler 1004 hk v/1000 rpm og er koblet til et Finnløy G 50 FK reduksjonsgear med reduksjon på 5,04 : 1. Dette har kraftuttak til en Stamford 720 ekW akselgenerator. Propell er av Finnøy fabrikat med diameter på 2800 mm.
Hjelpemaskineriet utgjøres av to Cummins hjelpemotorer, en KTA19 med effekt på 460 ekW og en QSB7-DM med effekt på 196 ekW.
Styremaskin er type Scan-Steering MT-2500, og fartøyet er utrustet med to Bunvoll sidethrustere, en forut på 350 kW og en akter på 450 kW som gir svært gode manøvreringsegenskaper både under fiske og ved manøvrering inn til merder for lossing av levende fangst.
Pumpeleveransene kommer fra Xylem og Flygt, og ozonanlegg til RSW-anlegget er fra Normex.
Dekk
Tre KM 5 sløyemaskiner er montert på sløyelinjen som Latech har levert, mens avsilingskassen og vakuumpumpeanlegget er fra Cflow. Latech har dessuten levert komplett fabrikk. RSW-anlegget kommer fra Teknotherm.
Triplex har levert dekkskran KN-25, notleggerkran NT-3000, fiskepumpekran og nothaler samt flålegger. Hydrauliske installasjoner er utført av Thyborøn Skibs- og Motor som også har installert vinsjer. Leveransene kommer fra SMV Hydraulic.
Verftet har selv uført sandblåsing, metallisering og malingsarbeider. Malingssystemene som er anvendt, kommer fra Jotun. I redningutstyret ombord finner man Viking redningsflåter og MOB-båt fra Noreq i Harding davit.
Fartøyet er innredet med syv lugarer med køyer til åtte personer. Klittens Møbler har levert Stressless stoler og sofaer til styrehus og messe, og styrehusstoler er fra Alu-tech. Jets har hatt toalettleveransen til fartøyet. De elektriske installasjonene er utført av Vest-El, Hvide Sande.
Hibotech, Svolvær har installert elektroniske instrumenter, supplert hovedsakelig fra ProNav (komm. og nav.) og Simrad (fiskeleting): JRC JMA 5332-12 S-band radar, JRC JMA 5312-6 X-band radar, JRC JAN-2000 Dual ECDIS system, JRC JHS-183 AIS klasse A, 2 stk. JRC JLR-21 GPS-kompass 60 cm, Simrad AP70 autopilot, analog styring av ror og thrustere, samt Alpha BNWAS brovakt alarm. For fiskeleting er det bl.a. montert 2 stk. Simrad SU-90 sonarer hhv. lav- og høyfrekvens, Simrad ES70 ekkolodd og Simrad P150 notinstrumentering.
Vestværftet ApS har ikke flere fartøyer i ordre fra norske rederier p.t., og valutautviklingen med styrking av DKK kan ha medvirket til dette. Men verftet skal levere flere fartøyer til Storbritannia og til hjemmemarkedet.