M/S «BALTIKA»

– isbryter/multipurpose fartøy fra Arctech Helsinki

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Arctech Helsinki Shipyard overleverte M/S «BALTIKA» til Det russiske transportministeriet / Russian Federal Agency of Sea and River Transport den 1. august 2014 som verftets byggenummer 508. FGI Gosmorspassluzhba (Russian Marine Emergency Rescue Service) har driftsansvaret for fartøyet.

Skipets design beskrives som innovativt (patentert oblique design) med asymmetrisk skrog og multiple propulsors. Fartøyet skal være i beredskap ved oljeutslipp og kan utføre redningsoperasjoner. Designet var basert på ARC 100 konseptet som ble utviklet av Aker Arctic Technology for Arctech Helsinki Shipyard.

Det spesielle med designet er at fartøyet kan også operere sideveis – i tillegg til både forover og akterover. Driftsområdet for fartøyet er Finskebukten. Det finske selskapet Foreship var involvert i designprosessen for skipet.

Kontrakten ble inngått i desember 2011, og Arctech Helsinki Shipyard og Shipyard Yantar JSC, Kaliningrad skulle dele på oppdraget som hadde en verdi på Euro 76 millioner. Shipyard Yantar har bygget skrogblokkene, mens sammenstilling av skroget og utrustningen ble håndtert av Arctech. Sjøsettingen fant sted 12. desember 2013.

Fartøyet kan ta seg frem i 1,0 m tykk is for- og akterover, og i oblique modus kan hun generere en 50 m bred kanal i 0,6 m tykk is. M/S «BALTIKA» skal være det første fartøyet som kan bryte en kanal som er mer enn to ganger skipets bredde. På babord skuteside under vannlinjen er skroget innovervendt.

M/S «BALTIKA»

Fartøyet skal brukes som isbryter samt sleping av andre fartøyer og flytende enheter. Oil recovery systemet kan brukes selv under vanskelige sjøforhold med høye bølger.

Skipet fører russisk flagg og har St. Petersburg hjemstedshavn. Fartøyet er klasset i Russian Maritime Register og Shipping (RMRS) med følgende klasse notasjoner: KM✪Icebreaker6, [1], AUT1-ICS, OMBO, FF3WS, EPP, DYNPOS-1, ECO-S, Oil recovery ship (>60°C), Salvage ship, Tug, HELIDECK.

Hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 76,40 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 72,10 m

Bredde .................................................................................................................. 20,50 m

DW ................................................................................................................... ca. 1.150 t

Draft ....................................................................................................................... 6,30 m

GT ............................................................................................................................. 3800

Bollard pull ................................................................................................................. 75 t

Dekksareal ............................................................................................................. 380 m2

IMO .................................................................................................................... 9649237

Maskineri

Hovedmaskineriet utgjøres av 3 x Wärtsilä 9L26 dieselmotorer hver med ytelse på 3300 kW og 3 x SP 60 PULL Steerprop azimuth propulsors hver på 2,5 MW som er 360 graders svingbare. Fart i åpent farvann er ca. 14 knop og i 1,0m jevn is ca. 3 knop. Maskineriet kan opereres med olje med lavt svovelinnhold.

Diverse

Oil recovery systemet er levert av Lamor. Når skipet er i fart gjennom oljesøl, blir oljeholdig vann ledet gjennom en luke i skroget til en skimmer tank. Her blir olje separert fra vannet. Ombord er det en arbeidsbåt for handling av oljebom.

Fartøyet er utstyrt med helidekk dimensjonert for Ka 32 type helikopter. Kranen på 25 tonns kapasitet er montert på dekk og kan også håndtere arbeidsbåten.

M/S «BALTIKA» er arrangert med innredning for en besetning på 24. I tillegg er det accommodation for 12 annet personell og/eller passasjerer.

Skipet er utstyrt med Nav DP4000 DP System og Navis AP4000 autopilot fra Navis Engineering. Systemet kan bli opererert automatisk eller semi-automatisk. Metso har levert automasjonssystemet, og Transas har stått for navigasjonsutstyret ombord.

--

I august ble en ny kontrakt for Arctech Helsinki Shipyard offentliggjort. Den gjelder tre standby isbrytere for Sovcomflot som skal brukes i området nær Sakhalin. Den totale verdien av kontrakten er på cirka US$380 millioner. Fartøyene skal leveres mellom september 2016 og mars 2017.