
M/S «BARENTS OCEAN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kontrakten ble inngått i oktober i fjor, og Skipskompetanse i Måløy har designet fartøyet av type SK-2300 med lengde på 14,99 meter og bredde på 12 meter.
Fartøyet skal benyttes i Arctic Seaworks’ operasjoner langs kysten. Bedriften leverer tjenester til havbruk, entreprenører, kystverket, energiselskaper, havnemyndigheter og offshoreselskaper. Det kan dreie seg om undervannsoppdrag med dykkere og/eller ROV, eller fortøyningsarbeider, slepeoppdrag osv. Selskapet er prekvalifisert for anleggsdykking for Statoil og har DNV/Lloyds sertifikat for UV-klassing av fartøy.
Arctic Seaworks har to andre katamaraner, begge med samme lengde som nybåten, men smalere med bredde på vel 8 meter. Videre disponeres tre lektere og to slepebåter. Selskapet med hovedbase i Hammerfest har p.t. 29 fast ansatte.
Pipe Systems Engineering har ønsket å utvikle seg ved bygging av mindre fartøyer og er å finne i lokalene til tidligere Longva Mek. Verksted i Haugsbygda.
«BARENTS OCEAN» er bygget i stål, og Norsk Stål har hatt materialleveranser. Fartøyet har lastekapasitet på ca. 100 tonn og er innredet for ni personer. På kontraktstidspunktet ble det opplyst at dette ville bli Norges største servicekatamaran i sin klasse.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 14,99 m |
Bredde |
12,00 m |
Dybde i riss | 4,20 m |
Draft lastet | 3,00 m |
Arbeidsdekk |
100 m2 |
Bollard pull |
18 t |
Drivstoffkapasiteten er på 40 m3, ferskvann på 10 m3 og vannballast 35 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Nogva Scania DI 16 dieselmotorer som hver utvikler 700 hk v/2100 o/min og er koblet til Mekanord 350 HS reduksjonsgear og Helseth propeller med diameter 1650 mm.
Nik. Haugrønning har levert Petter’s Marine Hydraulics styremaskin og manøversystem med MPTC (motor, pitch and thruster control). Fartøyets fire sidethrustere à 80 hk er også fra Petter’s.
Allweiler er pumpeleverandør, og Ahlsell har levert rør. For brannslukking er det Novec utstyr fra Norteknikk.
Diverse
«BARENTS OCEAN» er utstyrt med to Effer kraner som er rederileveranse, samt en HS Marine kran fra Aukra Maritime. Nik. Haugrønning har levert Petter’s Marine Hydraulics tauevinsj på 80 tonn, og båten har også to capstans type Petters Marine Hydraulics. Fartøyet er videre utstyrt med moonpool, WASSP-bunnkartlegging og “keep track / DP light”. Fosnavåg Notbøteri har levert redningsutstyr, inkludert flåter.
Paneler på innvendige skott kommer fra Norac. Hareid Elektriske Teknikk har levert elektriske tavler og installert de elektriske systemene ombord. HG Marine Electronics har tatt seg av den elektroniske broutrustningen.