«Barok» var av typen “multi-purpose carriers”. Foto: Ukjent

MS «Barok»

MS «Barok» avsluttet «Bomma» - serien ved T.M.V. til Fred. Olsen & Co. Viktige skip i rederiets effektive Nordsjø-tjeneste.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

A.S Trondhjems Mek. Verksted overleverte i desember det sjette og siste skipet i “multi-purpose” - serien til Fred. Olsen & Co., Oslo. Skipet fikk navnet «Barok» og er kontrahert som byggnr. 646 hos Akergruppen.

Serien startet med MS «Bomma» i første halvdel av 1970, deretter fulgte «Bard», «Borre», «Bolt», «Berby» og til slutt «Barok». Skipene er såkalte “multi-purpose carriers” beregnet for transport av paller, papir, biler, trailere, containere, samt last i bulk. De utgjør et meget viktig ledd i rederiets rasjonalisering og effektivisering av Nordsjøtjenesten, og de tidligere leverte skip har vist at dette i stor grad er oppnådd.

MS «Barok» er bygget til Det Norske Veritas` klasse med betegnelsen 1A1 “Ice C”, samt brannklasse F og EO-klassen for ubemannet maskinrom.

Skipets hoveddimensjoner:
Lengde over alt 86,990 m
Lengde mellom p.p., 76,775 m
Bredde på spant, 15,000 m
Dybde i riss til 2. dekk 8,450 m
Dybde i riss til 3. dekk 6,250 m
Dybde i riss til 4. dekk 3,780 m
Dypgang 5,850 m
Bruttotonnasje 1516 BRT
Nettotonnasje 780 NRT
Dødvekt 2600 tonn

Skipet har 3 gjennomgående dekk samt et sammenleggbart hengedekk. 3. dekk er dimensjonert for ombordkjøring av trailere. Ombordkjøringen skjer gjennom en hydraulisk operert kombinert kjørerampe/hekkport av stål med en lengde på 7,5 m og bredde på 5,0 m.

I forkant av akterkant av lasterom mellom 1. og 3. dekk er det anordnet hydrauliske sideporter og hekkport er av verkstedets egen konstruksjon, og alle faste mellomdekksluker er hydraulisk operert. Værdekklukene - i alt 4 stk. - har følgende dimensjoner: 24,6 x 5,3 m og 18,45 x 5,3 m og er elektrisk drevet.

Forut er fartøyet utstyrt med en 20 tonns tungløftbom. Laste/losseredskapene omfatter videre 1 stk. 5 tonns bom lagret i brofronten. Disse er alle hydraulisk drevet.

Innredningen består bl.a. av 14 stk. enkle og 1 stk. dobbel lugar, anordnet i dekkshus akter. Det er over alt i innredningen benyttet laminerte gipsplater.

Det nautiske utstyret er det mest moderne på markedet, og omfatter radar, gyro, ekkolodd, radiotelefon, radiopeiler, Decca Navigator, bunnlogg og kommandoanlegg.

Fremdriftsmaskineriet består av en Werkspoor hovedmotor type 8 ™ 410, med ytelse 4400 BHK ved 525 o/min., - som via Tacker gear og Vulkan elastisk kobling er tilkoblet en vribar propell.

For produksjon av elektrisk strøm er i maskinrommet montert 3 stk. hjelpeaggregater av fabrikat Stork, hver med generatorer på 163 kVA - 450 volt - 3 fase vekselstrøm.

Fartøyet er også utstyrt med en Ulstein baugpropell på 200 HK.

MS «Barok» gikk umiddelbart etter overlevering til Steinkjer for deretter å settes inn i ruten på Øst-Norge og Grangemouth/Tyne, med Oslo som norsk hovedhavn.

Faksimile fra Skipsrevyen nr. 1/1972

Fakta og historie

1971:  MS «Barok» overlevert til Fred Olsen & Co, Oslo
1983: Solgt til Hafship H/f, Reykjavik, Island. Nytt navn «Ranga»
1986: Solgt til H/f Eimskipafelag Islands, Reykjavik. Island. Nytt navn «Irafoss»
1987: Solgt til Montevardia Shipping Ltd, Limassol. Nytt navn «Marc Island»
1991: Ny eier Sea Prince Shipping Ltd.,Valetta,Malta. Nytt navn «Venus»
1994: Ny eier Kalivia Shipping Co. Ltd, Honduras. Nytt navn «Hassnaa»
1997: Kalivia Shipping Co. Ltd., Belize. Nytt navn «Captain Mohamed»
2001: Ny eier, El Borg Nav. Co., Belize
2002: Ny eier, Phila Nav. Co. Ltd, Batumi, Georgia. Nytt navn «Captain Mohamed K»
2011: Seiler under Togos flagg under navnet «Ashraf», med Lomè som hjemmehavn
2011: Fremdeles i fart.
(Kilde: Skipsrevyen og sjohistorie.no)