M/S «BAYARD 2»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fred. Olsen Windcarrier AS overtok crew transfer båten M/S «BAYARD 2» fra Båtservice Mandal AS den 22. desember 2011. Verftets byggenummer 96 er det andre fartøyet i serien på fire enheter. Dåpsseremonien fant sted den 14. desember 2011 med June Mette Friberg som gudmor.

Nybygget er en katamaran designet av Ola Lilloe-Olsen og bygget i aluminium. Kontrakten for fire fartøyer ble inngått i januar 2011, og kontraktsprisen var cirka NOK 25 millioner per enhet. Rederiet hadde/har dessuten en opsjon på ytterligere seks fartøyer. Alle båtene har kontrakt med Siemens Wind Power på DONG Energys London Array prosjekt.

«BAYARD 2» skal transportere service-teknikere til og fra vindturbin-installasjonene til havs. Skrogene er optimisert for å begrense bevegelser i sjøen for å gi best mulig komfort ombord. Skrogene er bygget med ekstra spanter på grunn av de mange landingsmanøvrene som båten må gjennom. Katamaranen har et spesielt fender system i baugen, levert av SH Hydraulik.

Det er godt med plass på dekk for reservedeler og verktøy, til og med for to 10 fots containers. Lastekapasitet er på 8 tonn. Loungen ombord har rom for 12 personer, og fartøyet seiler med to til tre manns besetning.

M/S «BAYARD 2» ble bygget til klasse i DNV ✠1A1, HSLC, R2, WINDFARM SERVICE 1 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ex. bow fender
20,90 m
Bredde 7,00 m
Draft
1,50 m
Dw
ca. 20 t
Dekk forut kap.
51 m2
Dekk akter kap.
12 m2
IMO nr.
9646132

Tankkapasitet for bunkers er 6.000 liter og for ferskvann 800 liter.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av to MAN D2842 LE410 V12 dieselmotorer hver med ytelse på 749 kW, levert av Mancraft, som er koblet til Servogear EcoflowPropulsor. Farten kommer opp i ca. 25 knop med 5 tonns last og med bunkersforbruk på 280 liter per time.

Styremaskin er type Scana Mar-El, og fartøyet har to Sleipner baugthrustere hver på 32 kW. Hjelpemaskineriet utgjøres av to Kohler motorer hver på 20 kW.

Pumper er levert av Allweiler og Grundfos (hydroforpumpe). Norisol har utført brannisoleringsarbeidene i maskinrommet, og CO2 brannslukkingsanlegget er fra Alf Lea & Co. Brannvern.

Dekk

Meydam har levert ankervinsj, og dekkskran er type Meydam TMP900K med max. løftekapasitet på 3 tonn og max. kapasitet ved største outreach 1,1 tonn/7,6 meter. Vinduer er fra Ertec, og Libra Plast har levert utvendige dører. Båten er oppmalt med Jotun malingsprodukter. Viking redningsflåter er blant redningsutstyret ombord.

Diverse

Innredningsarbeidene er utført av Haugland Miljø Innredning, og styrehusstoler er levert av Rodin & Co. Elektro installasjonene er utført av Hanstholm Elektro, og alarmanlegget er fra Selco. Intercom-anlegget er type Phontech.

Hanstholm Elektro har også levert elektronisk utstyr bestående blant annet av 2 x Furuno X-band radar, Furuno ekkolodd, 2 x Furuno kartsystem, Furuno GMDSS radiostasjon A1 + A2, Furuno GPS kompass, Furuno AIS, Furuno navtex og 2 x Sailor VHF.

Båtservice Mandal AS skal levere de to gjenstående fartøyene i serien med byggenumre 97 og 98 i mars. Bnr. 80 er et oljevernfartøy som bygges for PMO, og bnr. 94, et crew/cargo fartøy, skal begge leveres i 2012.