M/S «BAYARD 3» – «BAYARD 4»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med leveringene av crew service båtene M/S «BAYARD 3» og M/S «BAYARD 4» er den opprinnelige serien på fire enheter fra Båtservice Mandal AS, fullført. Fred. Olsen Windcarrier AS overtok «BAYARD 3» som byggenummer 97 den 16. februar og «BAYARD 4» med byggenummer 98 den 17. mars 2012. Gudmor for «BAYARD 3» var Ellen Oset.

Men byggingen av denne typen båter, designet av Ola Lilloe-Olsen, stopper ikke der, for Fred. Olsen Windcarrier AS erklærte nylig opsjonene for tre mannskapsbåter for transport av service teknikere til og fra offshore wind farms. Pris per enhet er fortsatt cirka 25 millioner kroner.

Fartøyenes skrog er optimisert for å begrense bevegelser i sjøen for å gi best mulig komfort ombord. Skrogene er bygget med ekstra spanter på grunn av de mange landingsmanøvrene som båten må gjennom. Katamaranene har et spesielt fender system i baugen, levert av SH Hydraulik.

Det er godt med plass på dekk for reservedeler og verktøy, til og med for to 10 fots containers. Lastekapasitet er på 8 tonn. Loungen ombord har rom for 12 personer, og fartøyet seiler med to til tre manns besetning.

«BAYARD 3» og «BAYARD 4» ble bygget til klasse i DNV ✠1A1, HSLC, R2, Windfarm Service 1 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ex. bow fender
20,90 m
Bredde 7,00 m
Draft
1,50 m
Dw
ca. 20 t
Dekk forut kap.
51 m2
Dekk akter kap.
12 m2
IMO nr. «BAYARD 3» 96446144
IMO nr. «BAYARD 4» 96446156

Tankkapasitet for bunkers er 6.000 liter og for ferskvann 800 liter.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av 2 x MAN D2842 LE 410 V12 dieselmotorer hver med ytelse på 749 kW, levert av Mancraft, som er koblet til Servogear EcoflowPropulsor. Farten kommer opp i ca. 25 knop med 5 tonns last og med bunkersforbruk på ca. 280 liter per time.

Styremaskin er type Scana Mar-El, og båtene har to Sleipner baugthrustere hver på 32 kW. Hjelpemaskineriet utgjøres av to Kohler motorer hver på 20 kW.

Pumper er levert av Allweiler og Grundfos (hydroforpumpe). Norisol har utført brannisoleringsarbeidene i maskinrommet, og CO2 brannslukkingsanlegget er fra Alf Lea & Co. Brannvern.

Dekk

Meydam har levert ankervinsj, og dekkskran er type Meydam TMP900K med max. løftekapasitet på 3 tonn og max. kapasitet ved største rekkevidde 1,1 tonn/7,6 meter. Vinduer er fra Ertec, vindusviskere er type Wynn og Libra Plast har levert utvendige dører. Båten er oppmalt med Jotun malingsprodukter. Viking redningsflåter er blant redningsutstyret ombord.

Diverse

Innredningsarbeidene er utført av Haugland Miljø Innredning, og styrehusstoler er levert av Rodin & Co. Hanstholm Elektro har utført de elektriske installasjonene, og alarmanlegget er fra Selco. Intercom-anlegget er type Phontech.

Hanstholm Elektro har også levert elektronisk utstyr bestående blant annet av 2 x Furuno X-band radar, Furuno ekkolodd, 2 x Furuno kartsystem, Furuno GMDSS radiostasjon A1 + A2, Furuno GPS kompass, Furuno AIS, Furuno navtex og 2 x Sailor VHF.

Båtservice Mandal AS skal levere de tre neste crew service båtene som nevnt ovenfor, i løpet av 4. kvartal 2012 og 1. kvartal 2013. Disse har fått bnr. 99,100 og 101. Bnr. 80, et oljevernfartøy samt bnr. 90 og 91 (“Nejat 4” og “Nejat 5”) bygges alle i Iran. Bnr. 94, et crew/cargo fartøy, skal leveres i 2012 og får navnet “Neptune 2”.