
M/S «BAYARD 5»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøystypen er designet av Ola Lilloe-Olsen, og skipsprisen er blitt oppgitt til cirka 25 millioner kroner.
Fartøyenes skrog er optimisert for å begrense bevegelser i sjøen for derved å gi best mulig komfort ombord. Skrogene er bygget med ekstra spanter på grunn av de mange landingsmanøvrene som båten må gjennom. Båtens ballasttanker er arrangert i forskipet. Katamaranen har et spesielt fender system i baugen, levert av SH Hydraulik.
Det er godt med plass på dekk for reservedeler og verktøy, til og med for to 10 fots containers, og lastekapasitet er på 8 tonn. Loungen ombord har rom for 12 personer, og fartøyet seiler med to til tre manns besetning.
«BAYARD 5» er bygget til klasse i DNV ✠1A1, HSLC, R2, Windfarm Service 1 og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ex. bow fender |
20,90 m |
Bredde | 7,00 m |
Draft |
1,50 m |
Dw |
ca. 20 t |
GT |
118 |
Dekk forut kap. |
51 m2 |
Dekk akter kap. |
12 m2 |
IMO nr. «BAYARD 3» | 9656981 |
Tankkapasitet for bunkers er 6.000 liter og for ferskvann 800 liter.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av 2 x MAN D2842 LE 410 V12 dieselmotorer hver med ytelse på 749 kW, levert av Mancraft, som er koblet til Servogear EcoflowPropulsor. Farten kommer opp i ca. 25 knop med 5 tonns last og med bunkersforbruk på ca. 280 liter per time.
Styremaskin er type Scana Mar-El, og båten har to Sleipner baugthrustere hver på 32 kW. Hjelpemaskineriet utgjøres av to Perkins motorer hver på 25 kW, levert av Diesel Service.
Pumper er levert av Allweiler og Grundfos (hydroforpumpe). Norisol har utført brannisoleringsarbeidene i maskinrommet, og CO2 brannslukkingsanlegget er fra Alf Lea & Co. Brannvern.
Dekk
Meydam har levert ankervinsj og dekkskran er type Meydam TMP 900K med max. løftekapasitet på 3 tonn og max. kapasitet ved største rekkevidde 1,1 tonn/7,6 meter. Vinduer er fra Ertec, vindusviskere er type Wynn og Libra Plast har levert utvendige dører. Båten er oppmalt med Jotun malingsprodukter. Viking redningsflåter er blant redningsutstyret ombord.
Diverse
Innredningsarbeidene er utført av Haugland Miljø Innredning, og styrehusstoler er levert av Rodin & Co. Hanstholm Elektro har utført de elektriske installasjonene, og alarmanlegget er fra Selco. Intercom-anlegget er type Phontech.
Hanstholm Elektro har også levert elektronisk utstyr bestående blant annet av 2 x Furuno X-band radar, Furuno ekkolodd, 2 x Furuno kartsystem, Furuno GMDSS radiostasjon A1 + A2, Furuno GPS kompass, Furuno AIS, Furuno navtex og 2 x Sailor VHF.
❊
Båtservice Mandal AS skal levere de to neste crew service båtene innen 1. kvartal 2013. Disse har fått bnr. 100 og 101. Bnr. 80, et oljevernfartøy samt bnr. 90 og 91 (“Nejat 4” og “Nejat 5”) bygges alle i Iran.