
M/S «BEN NEVIS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet er av Havyard 832 design. Dette var det 6. nybygget fra Havyard Group til indiske Global Offshore Services (tidligere Garware Offshore). Verftet har dessuten et søsterskip under bygging som skal leveres til rederiet i august. Global Offshore har som tradisjon å kalle skipene sine opp etter høye fjell. Denne gangen er det det høyeste fjellet i Skottland / Storbritannia som er opphavet for navnet. Ben Nevis er 1.344 meter høyt. Navnevalget har muligens også sammenheng med at skipet har sin base i Aberdeen.
Skipet skal trade i spot markedet, der Nordsjømarkedet var ganske bra en periode tidligere i år, men har svekket seg i april til dagrater ned mot GBP 7.000 for PSV’er.
M/S «BEN NEVIS» er det 15. nybygget av 832 designet, og skal ha kostet ca. NOK 250 millioner. Denne kontrakten for ett opsjon ett skip ble inngått i november 2011. I 2012 ble det avtalt en ny kontrakt for bygging av to skip (den ene er en opsjon) av samme designet med skipspris på ca. NOK 270 millioner hver. Det blir da nummer syv og åtte mellom de to partene.
M/S «BEN NEVIS» fører Kypros flagg med Limassol som registreringshavn og er bygget til DNV klasse ✠1A1, Fire Fighter I, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), BIS. Skipet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 79,80 m |
Bredde største | 17,60 m |
Dybde i riss til h.d. | 7,70 m |
Draft max. | 6,80 m |
Dw |
ca. 4.000 t |
Dekk |
ca. 800 m2 |
GT |
2793 |
NT |
1209 |
IMO | 9647758 |
Tankkapasitetene er 1100 m3 brennolje, 900 m3 ferskvann og 2000 m3 vannballast.
Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri er en leveranse fra NES. Hovedmaskineriet består av to CAT 3512C dieselmotorer hver med ytelse på 1360 kW v/1800 rpm, to NEG generatorer og to Schottel STP 1215 FP propeller med med ytelse på 1600 kW v/1200 o/min. Hjelpemaskineriet utgjøres av to CAT C32 motorer hver på 910 ekW, og nødaggregatet er type CAT 6TG2AM på 97 ekW. Sidethrusterne er av type Brunvoll FU-63-LTC-1750, hver på 700 kW.
Hovedtavle, Quadro Drive og elektromotorer er også NES leveranser, og IAS er levert av Havyard Power & Systems.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Atlas Copco har stått for kompressorer og separatorene er fra Alfa Laval og RWO. Isoleringsarbeidene er utført av Vestnes Ocean, og ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse. XTronica har stått for tank sounding systemet, og Optimar har levert Ballast Water Treatment systemet. Fjordpipe har levert rørsystem, flowmeter er fra AM Instrumentering og Filtra har supplert UV-filter.
Brannsikkerheten ombord ivaretas av et Unitor 1200 slukkingsanlegg fra Wilhelmsen Technical Solutions.
Dekk
Fi-Fi anlegget er levert av Fire Fighting Systems, og dry bulk systemet med kapasitet på ca. 300 m3 er en leveranse fra Randaberg Industries. Adria Winch har stått for dekksmaskineri, mens de to dekkskranene er av Palfinger fabrikat. Gurskøy har levert landgangsutstyr, og vinduer er nok en gang av Bohamet fabrikat. Ankerutrustningen er fra Fossen Shipping, og fendere er supplert av FencoNor. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg har stått for lyskastere.
Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer. MPE Cathodic har levert ICAF/boxkjølere (anti-fouling), mens Cathelco har levert ICCP (impressed current cathodic protection) for korrosjonsbeskyttelse.
Redningsutstyret består av Viking redningsflåter og Weedo MOB-båt m/davit, fra Maritime Partner.
Innredning
M/S «BEN NEVIS» er innredet for 26 personer, og Vestnes Ocean har utført innredningsarbeidene. Alu Design har stått for styrehusstoler, Miele har levert vaskeriutstyr og Beha utstyr er på plass i byssen. Toalettsystemet er en EVAC leveranse.
Elektronikk
Havyard Power & Systems har utført både elektro og elektroniske installsjoner ombord. Broutrustningen består blant annet av Furuno FCR-2817 X-band og S-band radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, C & P magnetisk kompass, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, 2 x Furuno GP-150 GPS, 2 x Furuno Telchart Ecdis, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3010 VDR, Tron Epirb, 3 x Furuno Fm-8800 VHF, 3 x Motorola VHF, Furuno Felcom Inmarsat C, Furuno NX-700B navtex. DP-anlegget er levert av Marine Technologies.
❊
Havyard Ship Technology skal levere bnr. 111 før sommeren, bnr. 113 til Global Offshore og bnr. 114 til Forland Shipping, begge i august, en PSV for Fafnir i juli 2014, “Smaragd” i april 2015 og et HY 820 design bestilt av Atlantic Offshore i 2015.