M/S «BENTRY»

M/S «BENTRY»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selfa Arctic Rødskjær AS, Sandtorg overleverte byggenummeer 184-3506, kystsjarken M/S «BENTRY», til Trygve Elverhaug, Åsenfjord 15. februar.

Som nevnt i forrige utgave av SKIPSREVYEN, er nå hele produksjonen overflyttet fra Selfa Arctic Trondheim AS til Rødskjær. I Trondheim er det kun Selfa Speedsjark 30’ som skal bygges.

Rederen skal bruke M/S «Bentry» til fiske med garn, line og juksa. Nybåten erstatter hans 10,3 meter speedsjark. Fartøyet har messe på dekk for fire personer, førerposisjonen er på styrbord side med integrerte flatskjermer, joystickstyring og god sikt. Det er separate defrosterdyser på frontvinduer, førerplass og i lugar.

Pantry er utstyrt med Pyro P22 oljeovn, vask, kjøleskap og god skapplass. Forut i lugaren er det to faste køyer, og på styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj. Et 24 V elanlegg er montert av verftet. Det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett.

M/S «Bentry» er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy 6-15 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitiet for alle typer konvensjonelt kystfiske.

Båten har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
10,65 m
Bredde
4,06 m
Lasterom
12 m3
LK-nummer
LK 9823
Fiskeri-nr.
NT-3-FA

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania DS9 dieselmotor som utvikler 250 hk v/2100 o/min. Motoren er koblet til et Nogva propellanlegg via et Nogva HC-

Fra akterdekk kan det lastes og losses containere til/fra det 12 m3 store vanntette lasterommet. Rapp Hydema Syd har levert 500 kilo garnhaler og garngreieapparat. Båten er utstyrt med Simrad radar, GPS/plotter, Simrad ekkolodd, Olex kartsystem og Simrad VHF.

*

Fra Rødskjær skal Selfa Arctic levere en 40’ kystsjark med bnr. 187-3506 til Fritjof Jørgensen i april, bnr. 188-4006 til PR Jensen i mai og bnr. 191-4006 til Niclas Upper i juni. Fra Trondheim kommer en serie med 30’ sjarker, bnr. 186-3006 i mars, bnr. 190-3006 i mai, bnr. 194-3006 i juni, mens leveringsdatoene ikke er klarlagt for bnr. 195, 196 og 197.