M/S Bergensfjord ble overlevert til rederiet fra Bergen Group Fosen den 3. februar 2014. (Foto: Espen Gees)

M/S «BERGENSFJORD»

– gassdrevet passasjer-/bilferge fra Bergen Group Fosen til Fjord Line

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «BERGENSFJORD» ble levert fra Bergen Group Fosen til Fjord Line v/Fjord Skibsholding IV og med Fjord Line Danmark A/S som manager den 3. februar 2014. Ordfører Trude Drevland, Bergen skal døpe skipet i Bergen torsdag 6. mars.

Nybygget har verftets byggenummer 88 og etterfølger søsterskipet «Stavangerfjord» som ble satt i drift i juli 2013 (omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2013).

Bergen Group Fosen har stått for skipsdesignen, mens Deltamarin har utført basisdesign for klasse og myndigheter samt engineering. Finn Falkum Hansen har utført arkitekttjenester, og Marintek har modelltestet designen. Skroget er bygget i Gdansk, Polen der sjøsetting fant sted den 1. mars 2013 med flere tusen mennesker på kaien. Den markerte at stålarbeidet og malingen av skroget som ble utført ved Stocznia Gdansk verftet, var sluttført.

Med to ferger i drift fra april kan Fjord Line tilby de reisende to moderne og velutstyrte cruiseferger med daglige avganger på linjen Bergen – Stavanger – Hirtshals og Hirtshals – Langesund.

Etter overleveringen satte «BERGENSFJORD» kurs for Hirtshals. I de følgende ukene skal Fjord Line installere utstyr ombord, og mannskapet skal drilles i alle prosedyrer for sikker og effektiv drift av skipet. Første ordinære seiling er planlagt til torsdag 3. april fra Bergen.

Miljøet

Fremdriftsmaskineriet tilfredsstiller miljøkrav som kommer i 2015. Fremdriften er utelukkende basert på flytende naturgass, mens flere skip har “dual fuel” maskineri. Rederiet mener at skipsdesignen gjør skipet til et av de mest miljøvennlige i sitt slag i verden. Utslippene av SOX blir eliminert, NOx blir redusert med 92 prosent og CO2 med 23 prosent sammenlignet med konvensjonell tungoljedrift.

Dessuten skal skipstypen være først i verden som utnytter varmen på over 450 grader Celcius til å generere strøm til hele innrednings- og passasjerdelen av skipet. Dette Waste Heat Recovery-systemet bidrar til at skipets grønne profil bedres ytterligere og bekrefter at rederiets valg om å gå for ren LNG fremfor dual fuel var riktig. Systemet er levert av Alfa Laval Aalborg sammen med Shinko (steam turbingenerator RG65 på 1250kW).

Skangass har vunnet kontrakten for levering av LNG til Fjord Line. For de to fergene blir det snakk om totalt ca. 30.000 tonn per år. Risavika havn blir dermed Europas første havn der skip bunkrer, laster og losser samme sted.

M/S «BERGENSFJORD»

Skipet har kapasitet på opptil 1500 passasjerer og opptil 600 biler og har 306 passasjerlugarer. Lugarkapasiteten er på 1180 passasjerer plus 70-100 mannskap. Med utvendig plassering er det 102 lugarer, 22 Mini de Luxe og 10 de Luxe lugarer.

Skrogformen, inkludert det slanke forskipet, samt en kraftig bulb begrenser motstanden i sjøen og reduserer drivstofforbruket. Skipet er bygget med lang og overhengende hekk

Det følger av nybyggets benevnelse “cruise” at her skal passasjerene også bli tilbudt opplevelser ombord. I tillegg er det naturligvis restauranter, kaféer, duty free butikker og fasiliteter for møter eller konferanser.

En sak som er blitt reist i pressen, er om de nye fergene kan ta med seg vogntog mellom Bergen og Stavanger. Saken er nå på politikerplanet. De to skipene kan samlet ta cirka 100 vogntog inn og ut fra Bergen hver dag dersom dette kan bli en realitet. Det forutsetter en ordning vedrørende avgiftsberegningen av mat- og drikkevarer som forbrukes mellom de to havnene.

M/S «BERGENSFJORD» er bygget til Det Norske Veritas klasse ✠1A1, ICE 1B, CAR FERRY A, E0, GAS FUELLED, CLEAN, NAUT-AW, VIBR, MCDK, TMON, F-M, COMF V(2) og fører dansk flagg med Hirtshals som hjemstedshavn.

Hoveddata:

Lengde o.a. 170,00 m
Lengde b.p.p. 148,00 m
Bredde 27,50 m
GT 31678
NT 14270
DW ca 3.900 t
Draft scantl. 6,50 m
Passasjerkap. ca. 1500
Antall passasjerlurarer 306
Bilkapasitet ca. 600 / 1400 lm
IMO nr. 9586617

Tankkapasiteten for LNG er på 2x293 m3 og for ferskvann 940 m3.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet utgjøres av 4 x Bergen B35:40V 12PG gassmotorer hver med ytelse på 5400 kW v/750 rpm, 2 x RRM Kamewa CP propellanlegg hver på 10.800 kW og 2 x Renk MAN RSHL-1350 reduksjonsgear. RRM har også levert styremaskin og ror samt to sidethrustere hver på 1600 kW av type TT 2400 AUX FP.

Strømforsyningen besørges av 2 x MAN Diesel & Turbo 6L21/31 motorer hver på 1254 kW pluss en type 7L21/31 på 1463 kW. I tillegg kommer to Marelli akselgeneratorer hver på 1850 kW og, som nevnt ovenfor, Waste Heat Recovery systemet. Nødaggregatet er av Mitsubishi fabrikat DPMGS32-S6A3TA på 532 kW med Stamford generator levert fra Gas & Diesel Power AS.

Aalborg Industries har levert kjelutrustning (se også ovenfor om Waste Heat Recovery), pumper er fra Allweiler og kompressorer kommer fra Sperre og Tamrotor. Novenco har stått for ventilasjonsanlegget og har også levert vanntåke brannslukkingsanlegg. Poviantkuldeanlegg er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk, og XTronica har supplert tank sounding system.

Dekk/diverse

TTS har levert Ro/Ro utstyr, akterrampe, lukedeksler og ståldører til skipet. Anti-heeling pumper er fra Framo. Vinduene er levert av Bohamet, og dekksbelegg utendørs er fra Bolidt. Ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping. Fartøyet er oppmalt med Hempel malingsprodukter og Premator har utført overflatearbeidene.

I redningsutstyret inngår fire Fassmer livbåter, MES fra Viking og to Fassmer MOB-båter som henger i Davit International daviter.

RRM leveransene inkluderer også LNG tankene (Aritas) og dekksmaskineri samt fortøyningsvinsjer.

Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og Georg Eknes Industrier har levert stoler (air seats). SBA Interior er leverandør av senger/madrasser. Innredningspanelene er fra Norac, og bysseutstyr er fra Metos. Jets har levert toalettsystemet til fergen. Elpro har utført elektroarbeidene.

L-3 Valmarine har levert integrert VALMATIC Platinum Automation og NACOS Platinum Navigation systemer.

Bergen Group Fosen skal levere bnr. 90, en OSV, til Volstad Maritime i 3. kvartal, bnr. 91 til samme rederi i november og en AHTS til NFDS Offshore i første kvartal 2014.

I desember opplyste Bergen Group ASA at selskapet hadde akseptert et indikativt lånetilsagn på en refinansiering av konsernet i regi av et banksyndikat. Dette skulle i hovedsak benyttes til styrking av likviditeten i konsernets pågående skipsbyggingsprosjekter som skal ferdigstilles i løpet av 1. halvår 2014.

Refinansieringen sikrer en tilfredsstillende fremdrift og finansiering for de tre pågående skipsbyggingsprosjektene som skal ferdigstilles og leveres i løpet av 1. halvår 2014, inkludert en økning av eksisterende byggelån på byggenummer 88 (Fjord Line) med NOK 150 millioner, hvorav NOK 65 millioner allerede var utbetalt.

Det het videre at skipsbyggingsdivisjonen planlegges overført til NorYards AS i løpet av 1. kvartal 2014, der det Luxenburg-registrerte selskapet Calexco blir hovedeier og Bergen Group ASA inntil videre beholder 49 prosent av aksjene.