
M/S «BIBBY SAPPHIRE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Befrakteren
Nybygget er befraktet av Bibby Offshore Ltd., Aberdeen for lang periode. Offshore er en relativt ny avdeling hos Bibby Line Ltd. med offshore produksjonsenheter og flytende lagerskip.
En underavdeling er DSV Bibby Aquamarine som tilbyr dykkings- og ROV tjenester. Og rederiet opplyser at med «Bibby Sapphire» kan det tilby nye tjenester til sine kunder i Nordsjøen og internasjonalt.
Bibby Offshores tre nøkkelområder er "DSV and Diving/ROV Services", "FPSO/FSU Management Services" og "Jack-Up Accommodation Services". Bibby Line Limited er marine divisjonen til Bibby Line Group Limited. Utenom offshore er rederiet engasjert innen kjemikalie shipping og Coastels (flytende accommodation) og har planer om ny virksomhet innen maritime nisje-sektorer. Selskapet har eksistert i over 200 år.
M/S «Bibby Sapphire»
starter på "Subsea Construction" markedet som "Construction Support Vessel", men vil senere bli konvertert fullt ut til "Saturation Diving Support mode" – sannsynligvis innen begynnelsen av 2006.
Fartøyet blir det mest moderne DSV fartøyet i Nordsjøregionen med blant annet en 100 tonns kran, 800 m2 med arbeidsområde på dekk og innredning for opp til 200 personer. Videre er det helidekk for Super Puma helikopter eller lignende og Fi-Fi utstyr. Skipet er ustyrt med DP klasse 2.
Skipet kan utføre ROV operasjoner som rørledningsinspeksjon, arbeid i forbindelse med undervannsinstallasjoner, hun kan være moderskip for AUV/UUV operasjoner og kan utføre kran-operasjoner opp til 100 tonn (Befrakteren sier 150 tonn).
Skipet er klasset i DNV med klasse @1A1, SF, E0, Dynpos AUTR, Clean, Comf, Heldk-SH, SOLAS 1974, MARPOL, Stability according to IMO Resolution A.167 (ES.IV) and class/SF class, IMO A.469, ILCC-bb, Tonnage-69, COLREG og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 94,00 m |
Lengde p.p. | 82,80 m |
Bredde | 18,00 m |
Dybde i riss til h.dk. | 9,10 m |
Dwt | ca. 3.000 |
Dypgående | 6,80 m |
IMO nr. | 92681150 |
Tankkapasitetene er 1500 m3 brennolje, 430 m3 ferskvann og 2000 m3 vannballast.
Maskineri
Fartøyet har dieselelektrisk fremdrift med to Ulstein Aquamaster US 305 CP propellanlegg hver på 2500 kW. Scandinavian Electric Systems har levert frekvensomformere, elektromotorer og startarrangement.