M/S «BIRKA PARADISE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Aker Finnyards er navnet etter sammenslåingen av Kvaerner Masa-Yards Inc og Aker Finnyards Inc. Sistnevnte heter Aker Finnyards Rauma frem til 2005, og det er dette verftet som har bygget byggenummer 442 for Birka Line Abp, Mariehamn på Åland. Cruiseskipet til pris euro 155 millioner fikk navnet «Birka Paradise» og ble overlevert rederiet 8. november. Kjølstrekningen fant sted 20. oktober i fjor, og sjøsetting ble utført 16. april.

«Birka Paradise»
er et fullblods cruiseskip uten bildekk. Konseptet bygger på en Caribbean cruise-liner, men med fart mellom Stockholm og Mariehamn er det ikke akkurat karibiske temperaturer i vinterhalvåret. Men det kan det gjøres noe med. For ombord på soldekket skapes det kunstig sollys som skal være identisk med naturlig sol, men med den forbedringen at 90% av UV strålene filtreres bort.

Den total effekten av de tre solene er på 95.000 W. Og så er det visstnok ikke nok vind i Baltic, slik at ombord er det vindmaskiner som sammen med lydeffekter skaper tropisk stemning. "Solsystemet" er en leveranse fra IMN Suntech. Om sommeren kan natuligvis glasstaket åpnes.

Den eksotiske "touch" overføres til ni restauranter, flere barer og to nattklubber. Hva med Havana Cigar Club, Café Brazil eller Club Copacabana. Naturligvis tilbys det også et konferanseområde. Dette rommer 400 personer.

Fem av skipets 11 dekk er innredet med 734 lugarer for til sammen 1800 passasjerer. I tillegg er det 181 enkeltlugarer for mannskapet.

Det må også nevnes at cruiseskipet har både Clean og Comf klasse. Dette innebærer mange løsninger med miljøprofil og så lite støy og vibrasjoner som mulig ombord.

«Birka Paradise» er klasset i DNV med klasse @1A1, Passenger Ship, Ice 1A*, Finnish Ice Class 1A Super, COMF-V(1), Clean design, RP, E0, PMS, TMON og har følgende hovedddata:

Lengde o.a.
177,00 m
Lengde p.p.
154,80 m
Største bredde
28,00 m
Dybde i riss h.dk
9,40 m
Dybde i riss til upper dk
18,6 m
GT
34728
Dwt design
3266
Draft design
6,50 m

Aker Finnyards
betrakter seg som den ledende fergeskipsbyggeren i verden. Etter denne overleveringen har verftet en ordrebok på ca. euro 192 millioner; en cruiseferge for Tallink og et marine fartøy og et ombyggingsarbeid for den finske marinen. Videre er et LOI (Letter of Intent) inngått med B&N Nordsjöfrakt for bygging av tre containerskip.

Birka Line Abp, Mariehamn har drevet med cruisefart fra Stockholm siden 1971. Birka Cruises markedsfører nå cruise med «Birka Paradise» og «Birka Princess» fra Stockholm til Mariehamn, Turku, Helsinki og Tallinn såvel som Gotland, Bornholm og Polen om sommeren.

Rederiets datterselskap Birka Cargo Ab Ltd har spesialisert seg på transport av papirprodukter med en flåte på syv moderne skip.

Maskineri
«Birka Paradise»s fremdrift besørges av fire Wärtsilä 6L46 hovedmotorer hver på 5850 kW v/ 500 o/min som er koblet parvis til to Kamewa Ulstein CP propellere med diameter 4600 mm via to Renk reduksjonsgear. Fremdriftsmaskineriet gir skipet en fart på ca. 21 knop.

Skipet er utstyrt med Tenfjord styremaskineri, og strømforsyningen besørges av fire Wärtsilä hjelpemotorer type 6L32 hver med ytelse 2760 kW/ v/750 o/min. Nødaggregatet ombord er merke Sisu Diesel (Volvo).

Kompressorer er leveranser fra Sperre og Atlas Copco, og separatorer er fra Alfa Laval og Marinfloc. Førstnevnte har også levert platekjølere og evaporator. Novenco er leverandør av ventilasjonssystemet, mens Aalborg Industries har supplert kjeler. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Unitor, og Consilium har levert brannalarmanlegget.

Dekk/innredning
Stabiliseringssystemet bestående av ett par finne-stabilisatorer som kan foldes, er fra Blohm & Voss. Framo har levert et anti-heeling system til skipet. TTS Ships Equipment AB har levert porter, og det hydrauliske dekksmaskineriet er fra Rauma Brattvaag, mens Wortelboer har supplert anker og kjetting. Vindusleveransen kommer fra Bohamet, og vindusviskere er fra Wynn. Utvendige dører er levert av Parmarine og vanntette skyvedører av Tebul.

Umoe Schat-Harding har levert redningsutstyr som livbåter, MOB-båter og daviter for disse. Viking Life-Saving Equipment er leverandør av MES og redningsflåter.

Isoleringsarbeidet er utført av HL Eriste, og Hi-Fog sprinkler brannslukkingsanlegget er levert av Marioff. Toalett- og avløpssystemet kommer fra Evac, og Deerberg har levert et anlegg for håndtering av avfall. Bysseutstyr er fra Loipart Oy. ABB Industri Oy har produsert hovedtavle, E0-anlegget er fra CAE Valmarine og inngår i integrert automasjonssystem, mens UPS er fra Powerware.