
M/S «BJARNE NILSEN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «Bjarne Nilsen» ble oppprinnelig levert fra det som den gangen het Solstrand Slip & Båtbyggeri A/S den 29. februar 1992 og ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2-3/1992. Fartøyet var da utrustet som snurper/snurrevadbåt og hadde et MAN B&W Diesel Alpha Diesel fremdriftsmaskineri på 1200 hk. Nå er dette skiftet ut.
Ombyggingen
Båten er forlenget med ni meter, åtte meter midtskips og en meter akter, og det er kommet nytt forskip under shelterdekk med en ny og større bulb for å kunne oppnå bedre fart. Dekkshus på shelterdekk er utvidet. Skipet har beholdt sin opprinnelige bredde. Grupa Stozcni har levert stålseksjoner til ombyggingen og aluminiuimsplater og -profiler er fra Astrup.
Lastekapasiteten er kommet opp i cirka 600 m3, og det er Astorplast AS som har levert og montert komplett RSW kjøleanlegg inkludert selve RSW-leveransen fra MMC Kulde.
Det nye vakuumanlegget for lossing er type MMC Tendos 3000 L. Ventiler for fjernstyring av losseanlegg er levert av Lyngventiler. Triplex har hatt leveranser som notvinsj, flåtelegger og fiskepumpekran, mens snurrevadtromler er fra Hydraulikk Finnmark. På shelterdekk er det kommet nytt mottaksanlegg for fangsten.
Shelterdekket gir plass for ny og større messe og bysse samt ekstra lugarkapasitet. Et nytt dekk med innredning er arrangert under broen. Libra-Plast har levert utvendige dører, og til oppmaling er benyttet Hempel produkter, mens UAB Anionas har utført malerarbeider og rengjøringsarbeid av RSW-tankene.
R&M Ship Interior AS har hatt oppdraget med innredningsarbeidene, og Troldmyr Møbler har hatt leveranser. De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro, og O. M. Rønning har montert elektroniske instrumenter ombord.
Maskineri
Det nye hovedmaskineriet er en MaK 6M25 dieselmotor som yter 1990 kW og som driver et Scana Volda propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Farten er cirka 13 knop. Hjelpemaskineriet består av MHI motor og Stamford generator. Allweiler og ABS har levert pumpeutstyr og Westfalia separatorer. Ventilasjonsanlegget kommer fra Wangsmo, James Walker Norge har levert pakninger og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. R&M Ship Interior AS har utført isoleringsarbeidene.
Etter ombyggingen har M/S «Bjarne Nilsen» følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 44,45 m |
Lengde p.p. | 39,33 m |
Bredde største | 9,50 m |
RSW kap. | 600 m3 |
BT | 690 |
Brennoljekapasitet er 160 m3 og ferskvannkapasitet er 60 m3.
*
Solstrand AS skal levere bnr. 78, en brønnbåt til Fjordlaks AS, i juni, og så følger bnr. 80 som er et seismikkfartøy for Uksnøy Barents AS for levering november. Bnr. 81 er et oppdrag for Ocean Mainport Offshore Ltd. planlagt for levering mai 2007, og så følger to MT 6009 Mk II PSV fartøyer bestilt av Trico Supply, det første har bnr. 83 og skal leveres i slutten av november 2007 og det andre, som er en opsjon, i slutten av april 2008 dersom opsjonen erklæres.