
M/S «BJØRN TOMMY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten er en videreutvikling fra standarmodellen og har fått større bredde, lengde, skrog og dermed også større oppdrift. Dekksplassen er på 12 m2 som gjør det mulig med større kran. Farten kommer over 20 knop, som betegnes som meget bra basert på båtens maskinerieffekt.
M/S «BJØRN TOMMY» er dimensjonert over nordisk båtstandards krav til styrke og har følgende hoveddata:
Lengde o. a. 14,36 m
Bredde største 6,65 m
Dybde i riss 2,13 m
Lastekap. 2 4 m3
Båten har 2 x 1200 liters dieseloljetanker, og ferskvannstanken rommer 200 liter. Kapasitet for hydraulikkolje er 200 liter, for spillolje 100 liter og septik 50 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Nogva Deere L086 TIH dieselmotorer hver på 267 hk v/2500 o/min som er koblet til Nogva 1131 propellanlegg med diam. 800 mm via to Nogva HC-168 reduksjonsgear med oversetning 2,95:1. Båten har Sleipner styremaskin. Marsjfart er 15/16 knop.
Det er montert en MB Hydraulikk sidepropell på 50 hk, og pumper er levert av Johnson Pump. Maskinrommet er utstyrt med et inergen brannslukkingsanlegg.
Dekk/diverse
Katamaranen er utstyrt med Helland Flextek fôrsilo, Palfinger PK23500 M kran fra Bergen Hydraulic og 3 tonns capstan fra MB Hydraulikk. Styrehuset er oversiktlig med syv store vinduer fra Colt Industrier, og båtens redningsutstyr består av en 4-manns redningsflåte, 3 overlevningsdrakter og to livbøyer. Jotun malingsprodukter er anvendt til oppmaling av båten.
Innredningsarbeidene er utført av Bygg Compagniet, og Pyro har levert bysseovn. Messe er innredet for syv personer, og Norsap 800 skipperstol er montert.
Elmarin har utført de elektriske og elektroniske arbeidene. Det elektroniske utstyret består av JRC JMA 2343 radar, Furuno FCV-6001 ekkolodd, Simrad AP35 autopilot, Furuno GP-32 GPS, Navman 7200 VHF og Seiwa Explorer Mk2 ECDIS.