
M/S «BLÅSTÅL»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten skal drive med fiske etter leppefisk og er spesialtilpasset fiske oppunder land og i trange farvann. Fartøyet er derfor arrangert med overbygget montert akter slik at mannskapet lettere kan arbeide over baugen. Det er utviklet et eget opplegg for fangshåndtering og sortering ombord samt en egen hydraulisk akterthruster som kan dreies 360 grader.
Båten er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske.
«BLÅSTÅL» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,65 m
Lengde b.p.p. 9,56 m
Bredde 3,84 m
Fiskerinummer M-10-M – Kjenningssignal: LG6162. Tankene rommer 1200 liter dieselolje og 200 liter ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Volvo Penta D6 dieselmotor som utvikler 370 hk. Hjelpemotor er type Fischer Panda på 4 kW levert av Anda Olsen. Fartøyet har to Sleipner sidepropeller montert i baugen henholdsvis hekken. Hydraulikkanlegget er levert av PMC Servi, inkludert tank, pumpe og kjøler.
Dekk
Lasterommet er avdelt med to skott for å kunne kombinere bulklast med containers. Det er arrangert med eget pumperom for tekniske installasjoner i sammenheng med oppbevaringskar. Oksygenmetningssystemet er levert av Sterner Aquatech. Viking har levert redningsflåte til sjarken, og dekkslys er type Xmitter
Diverse
Førerposisjonen er på styrbord side med integrerte flatskjermer, joystickstyring og god sikt. Førerstolene er levert av NorSap av type 2000. Forut i lugaren er det to faste køyer, samt klesskap, og forut er toalettrom m/dusj.
Det elektroniske utstyret er levert av ProNav og består av Simrad NX45 ekkolodd og radar, ComNav autopilot, Seiwa kartplotter, ProNav AIS og Simrad VHF.
ϕ
Selfa skal levere flere fartøyer fremover.