
M/S «BLUE FIGHTER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det var i desember 2010 at det ble bestemt at Ulstein Verft skulle bygge to mellomstore PSV’er for et nyetablert selskap i Ulstein Group. Begrunnelsen var at Ulstein Group hadde tro på stor etterspørsel etter denne typen fartøy og fant det “hyggelig å kunne nytte eget verft til å bygge de første fartøyene i serien”. Leveringsdatoene ble satt til 1. og 3. kvartal 2012.
Skrogformen kombinert med dieselelektrisk fremdrift sikrer den beste “performance” for denne typen fartøy, både når det gjelder økonomisk drift og sjøegenskaper. “Mellomstor” betyr lengde på vel 83 meter og dødvekt på 4.242 tonn samt dekksareal på 850 m2.
Skipet ble like etter leveringen sluttet for ett år med opsjon på nok ett år til amerikanske Apache. Ifølge en meglerrapport var hyren £15.500 per dag. Fartøyet ble også rapportert til E. Ruhrgas for et kort oppdrag. Det kan ha vært forut for levering til Apache – eller kanskje relet fra befrakteren?
Vi sitererer rederiet: “Frank Strandebø in Blue Ship Invest joined the vessel her first week in operation. He himself is a captain and got to test the ship in 8 metre waves: – It takes eleven hours from Aberdeen to the oil rig we have been working for, and with some spells of bad weather en route, we got evidence of the ship’s great sea-keeping qualities. She has soft and smooth movements and the X-BOW allows her to keep a higher constant speed in head sea.”
M/S «BLUE FIGHTER» fører NOR flagg med Ålesund som registreringshavn, er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, Offshore Service Vessel Supply, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 83,40 m |
Lengde b.p.p. |
76,50 m |
Største bredde | 18,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 8,00 m |
Dw |
4.242 t |
Draft max |
6,70 m |
Draft des. |
6,00 m |
Dekksareal | 850 m2 |
Dekkslast max. | ca. 2.300 t |
GT | 3644 |
NT | 1304 |
IMO |
9613692 |
Tankkapasitetene er 1474 m3 brennolje, 1033 m3 ferskvann og 1676 m3 vannballast/drill water.
Maskineri
Skipets dieselelektriske fremdriftsanlegg, levert av Ulstein Power & Control, består av fire CAT dieselmotorer, to med ytelse på 2350 kW hver ved MCR (Maximum Continuous Rating) og to på 994 kW hver, 2 x AVK generatorer hver på 2500 kVA pluss 2 x AVK hver på 1044 kVA og 2 x RRM fremdriftspropeller Azipull 360° hver på 2200 kW. Nødaggregatet er type Nogva Scania på 200 ekW. Max. speed er ca. 15,85 knop, og økonomisk fart er ca. 12 knop.
For å forbedre manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med en RRM thruster på 1050 kW og en azimuth på 880 kW.
Pumpeleveransen kommer fra Allweiler, Sperre og Atlas Copco (arbeidsluft) har levert kompressorer og separatorene kommer fra Westfalia. Kulde proviantmaskineriet kommer fra Kulde Partner, og Aeron har levert ventilasjonsanlegget. Kjelutrustning er fra Atlas, og Brødrene Dahl har levert rør og ventiler. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior.
Brannsikkerheten blir ivaretatt av et vanntåkeanlegg fra Semco, Honeywell har levert varslingsanlegg.
Dekk
Dekksmaskinerileveransen kommer fra Hatlapa Marine Equipment, og TTS Marine Cranes har stått for en dekkskran på 3t/18m. Dry bulk systemet er levert av Randaberg Industries. Wigo (Blom Marine) har levert vinduer, og viskere er type Wynn. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra Winell. Skipet er oppmalt med Jotun malingsprodukter.
MOB-båten er fra Norsafe, og fartøyet er utstyrt med 2 x 25 personers Viking redningsflåter. Hospital m/utstyr er fra Medi 3.
Diverse
Norsk Stål har hatt stålleveranser til nybygget. Verftet har sammen med R&M Ship Interior utført innredningsarbeidene. Innredningen ombord er utført i henhold til Ulstein Accommodation Standard med blant annet flytende dørk for å redusere støy og vibrasjoner. Det er arrangert med ti enkeltlugarer og syv to-manns lugarer.
Electrolux har levert vaskeriutstyr, mens bysseutstyr er fra Termo Storkjøkken. Atlas har levert incinerator, og toalettsystemet kommer fra Jets.
Ulstein Elektro Installasjon har utført de elektriske installasjonene ombord, og Ulstein Power & Control har levert integrert automasjonssystem og den elektroniske broutrustningen. DP-anlegget er levert av Kongsberg Maritime.
❉
Ulstein Verft AS skal levere søsterskipet med bnr. 294 til Ulstein Group i 3. kvartal. Skroget for dette nybygget var for øvrig Zalivs (i Ukraina) byggenummer 500 og ble sjøsatt den 30. november 2011. Ulstein Group var sterkt representert ved den anledningen. Men før den tid kommer bnr. 292 og 293 for Polarcus i 1. henholdsvis 2. kvartal.