M/S «BLUE PROTECTOR»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med leveringen av M/S «BLUE PROTECTOR» til Blue Ship Invest i disse dager er serien på seks skip bygget ved Ulstein Verft AS fullført.

Nybygget er verftets byggenummer 299 og er av PX 121 design. Sjøsettingen av fartøyet fra Zaliv Shipyard fant sted 19. mars, og offshore skroget var det 13. bygget i løpet av de siste seks årene for Ulstein Hull AS. Atlantic Offshore er kommersiell og teknisk manager for nybygget.

Som de andre skipene i serien har M/S «BLUE PROTECTOR» optimale tankkapasiteter og fleksible tankarrangementer og passer til mange forskjellige serviceoppdrag. Skipet er tilpasset behovene for dypere og lengre borehull og for operasjoner lengre fra land. I tillegg til tanker for drivstoff, ferskvann og borevæsker har skipet fire tanker for brannfarlige væsker.

Skipet er bygget med X-BOW skroglinjeform, og både skrog og fremdriftssystem gjør fartøyet spesielt godt tilpasset forholdene i Nordsjøen og Nord-Atlanteren.

I tillegg til tanker for vanlige produkter har fartøyet fire rustfrie tanker for lett antennelig last.

Spot markedet i Nordsjøen har vært godt for denne skipstypen i sommer, og siste rapporterte dagrate når dette skrives (2. august) var på £28.000.

Skipet fører NOR flagg, er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, Offshore Service Vessel Supply, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 83,40 m
Lengde b.p.p.
76,50 m
Største bredde 18,00 m
Dybde i riss til h.dk 8,00 m
Dw
ca. 4.242 t
Draft max
6,70 m
Draft des.
6,00 m
Dekksareal 850 m2
Dekkslast max. ca. 2.300 t
GT ca. 3644
NT ca. 1304
IMO
9665126

Tankkapasitetene er 1474 m3 brennolje, 1033 m3 ferskvann og 1676 m3 vannballast/drill water.
Maskineri
Skipets dieselelektriske fremdriftsanlegg er levert av Ulstein Power & Control og består av fire CAT dieselmotorer, to med ytelse på 2350 kW hver ved MCR (max. continuous rating) og to på 994 kW hver, 2 x AVK generatorer hver på 2500 kVA pluss 2 x AVK hver på 1044 kVA og 2 x RRM fremdriftspropeller Azipull 360° hver på 2200 kW. Ulstein Power & Control leveransen innbefatter også ULSTEIN IAS og tavler.
Nødaggregatet er type Nogva Scania på 200 ekW / 250 kVA. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med en RRM thruster på 1050 kW og en azimuth på 880 kW. Fartøyets max. fart er ca. 15/16 knop.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre og Atlas Copco (arbeidsluft) har levert kompressorer og separatorene er fra Westfalia. Aeron har levert ventilasjonsanlegget. Kjelutrustningen er fra Atlas, og Brødrene Dahl har supplert rør og ventiler. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior.
Brannsikkerheten blir ivaretatt av et water mist system fra Danfoss-Semco og alarmanlegg fra Honeywell.
Dekk
Dry bulk systemet er levert av Randaberg Industries. Hatlapa Marine Equipment har stått for dekksmaskinerileveransen, og TTS Ships Equipment har levert en dekkskran på 3t/18m. Wigo har levert vinduer, og viskere er type Wynn. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Skipet er oppmalt med Jotun malingssystemer.
MOB-båten er fra Norsafe, og fartøyet er utstyrt med 2 x 25 personers Viking redningsflåter. Hospital med utstyr er fra Medi 3.
Diverse
M/S «BLUE PROTECTOR» har moderne innredning for 24 personer. Det er arrangert med ti enkeltlugarer og syv to-manns lugarer. Verftet har sammen med R&M Ship Interior utført innredningsarbeidene, og innredningen ombord er utført i henhold til Ulstein Accommodation Standard med blant annet flytende dørk for å redusere støy og vibrasjoner. Bysseutstyr er fra Termo Storkjøkken, og Atlas har levert incinerator.
Ulstein Elektro Installasjon har utført de elektriske installasjonene, og Ulstein Power & Control har i tillegg til leveransene som nevnt ovenfor, også levert elektronisk broutrustning, informasjons- og kommunikasjonssystemet ULSTEIN COM og integrert navigasjonssystem med multifunksjonelle arbeidsstasjoner. DP-anlegget er levert av Kongsberg Maritime.
Ulstein Verft AS skal levere GC Rieber Shippings konstruksjonsskip med bnr. 300 i februar 2014, videre bnr. 301 til Island Offshore i mai 2014.