M/S «BLUE STORM» – «BLUE VIKING»

– PSVer fra Ulstein Verft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nordic American Offshore Ltd., Bermuda har tatt levering to Platform Supply Vessels av PX 121 design fra Ulstein Verft AS. Skipene er verftets byggenumre 303 og 304, og ble døpt «BLUE STORM» og «BLUE VIKING».

Kontrakten ble inngått i februar 2014, og overleveringen fant sted 26. januar 2015. Skipene er nr. 7 og 8 i denne serien. Pris per enhet har i meglerkretser vært oppgitt som ca. US$44 millioner. I desember 2013 investerte Nordic American Offshore i seks fartøyer av samme design og fra samme byggeverft. Rederiet har oppgitt at den totale verdien for disse åtte enhetene er over NOK 2 milliarder, og at “cash break-even” nivå er ca. $12.000 per dag per skip (= ca. £7.800 som er høyere enn dagens (19. februar) spot marked på ca. £5.000). Senere i år kommer ytterligere to nybygg PSVer inn i flåten.

Skipsskrogene er bygget i Polen ved Crist S.A. Manager for «BLUE STORM» er Remøy Shipping og for «BLUE VIKING» V.Ships Offshore.

M/S «BLUE STORM» – «BLUE VIKING»

M/S «BLUE STORM» fører NOR flagg, er klasset i DNV GL med notasjonene ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel Supply, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN,Recyclable, DK(+), HL(2.8).

M/S «BLUE VIKING» har Blue Power Limited som eierselskap og fører Bermuda flagg. Skipet er bygget til samme DNV GL klasse som nevnt ovenfor for søsterskipet.

Hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 83,40 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 76,50 m

Bredde største ...................................................................................................... 18,00 m

Dybde i riss til h.d. ................................................................................................. 8,00 m

Dw at max. draft ............................................................................................... ca. 4.082 t

Draft max ................................................................................................................ 6,70 m

Draft des. ................................................................................................................ 6,00 m

Dekksareal ............................................................................................................. 850 m2

Dekkslast max. ....................................................................................................... 2.240 t

GT ............................................................................................................................. 3636

NT ............................................................................................................................. 1295

IMO nr. «BLUE STORM» ................................................................................ 9722510

IMO nr. «BLUE VIKING» ................................................................................ 9722522

Tankkapasitetene er 1425 m3 brennolje, 1050 m3 ferskvann, 1770 m3 vannballast/drill water, 1300 m3 liquid mud, 254 m3 dry bulk, 153 m3 LFL*, 1023 ORO og 259 m3 base oil.

Maskineri

Skipenes dieselelektriske fremdriftsanlegg består av fire CAT dieselmotorer, to av type 3516C med ytelse på 2350 kW hver og to type C32 på 994 kW hver, – og videre 2 x RRM fremdriftspropeller AZP 100 CP hver på 2200 kW. Nødaggregatet er type Scania DI12 på 200 ekW.

For å oppnå best mulige manøvrerings- og station-keeping egenskaper er skipene utstyrt med en retractable azimuth thruster UL120FP på 880 kW og to TT 2200 DP CP thrustere hver på 880 kW. Pumpeutrustningen er fra Allweiler. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

Dekk

Dry bulk systemet er levert av Randaberg Industries. Hatlapa Marine Equipment har stått for dekksmaskinerileveransene med 2 x 10 t. capstans, fortøyningsvinsj og 2 x 10 t. tugger vinsjer. TTS Ships Equipment har levert en dekkskran på 3t/18m.

Tranberg har levert søkelys, dekkslys og tyfon, og Glamox har supplert LED lanterner og lysarmaturer.

MOB-redningsutstyr er fra Dacon, og fartøyet er utstyrt med fire 20-personers redningsflåter. Hospital med utstyr er fra Medi3. Overflatearbeidet er utført av Westcoat.

Diverse

Fartøyene har innredning i henhold til Ulstein Accommodation standard for 22 personer. Bysseutstyr er fra Termo Storkjøkken.

Ulstein Power & Control har levert og installert navigasjons-/kommunikasjonsutstyret med blant annet S-band ARPA og X-band ARPA radar. DP-2 anlegget kommer fra Kongsberg Maritime. Intern kommunikasjon er fra Ulstein COM.

-

Ulstein Verft AS skal nå levere to PX121 fartøyer til Blue Ship Invest med bnr. 305 og 306. Bnr. 302 bygges for Island Offshore og skal være ferdig i juli. I januar mottok verftet en kontrakt for to skip av SX 175 design fra Bernhard Schulte som skal leveres i 2. kvartal 2016 henholdsvis 1. kvartal 2017.