Blue Thunder (Foto: Ulstein/Per Eide Studio)

M/S «BLUE THUNDER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Blue Ship Invest serien med nybygg av PX121 design fortsetter med leveringen av M/S «BLUE THUNDER» fra Ulstein Verft AS som verftets byggenummer 296. Dette er det fjerde skipet i serien, og Atlantic Offshore er kommersiell og teknisk manager for nybygget.

Den opprinnelige inter-Ulstein avtalen ble inngått i desember 2010 og da for to PSV fartøyer. I juni 2012 kontraherte Blue Ship Invest ytterligere fire skip av samme typen. Gunvor Ulstein uttalte da at “Blue Ship Invest er et investeringsselskap, ikke et rederi, og alle seks fartøya er til salgs”. Det er visst fortsatt tilfellet.

Spot markedet i Nordsjøen har svekket seg, og når dette skrives i midten av april, betales det dagrater ned mot GBP 7.000 for PSV fartøyer.

M/S «BLUE THUNDER» har optimale tankkapasiteter og fleksible tankarrangementer og passer til mange forskjellige serviceoppdrag. Skipet er tilpasset behovene for dypere og lengre borehull og for operasjoner lengre fra land. I tillegg til tanker for drivstoff, ferskvann og borevæsker har skipet fire tanker for brannfarlige væsker.

Skipet bygget med X-BOW skroglinjeform, og både skrog og fremdriftssystem gjør fartøyet spesielt godt tilpasset forholdene i Nordsjøen og Nord-Atlanteren.

Skipet fører NOR flagg, er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, Offshore Service Vessel Supply, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 83,40 m
Lengde b.p.p.
76,50 m
Største bredde 18,00 m
Dybde i riss til h.dk 8,00 m
Dw
ca. 4.242 t
Draft max
6,70 m
Draft des.
6,00 m
Dekksareal 850 m2
Dekkslast max. ca. 2.300 t
GT ca. 3644
NT ca. 1304
IMO
9665102

Tankkapasitetene er 1474 m3 brennolje, 1033 m3 ferskvann og 1676 m3 vannballast/drill water.

Maskineri

Skipets dieselelektriske fremdriftsanlegg er levert av Ulstein Power & Control og består av fire CAT dieselmotorer, to med ytelse på 2350 kW hver ved MCR (max. continuous rating) og to på 994 kW hver, 2 x AVK generatorer hver på 2500 kVA pluss 2 x AVK hver på 1044 kVA og 2 x RRM fremdriftspropeller Azipull 360° hver på 2200 kW. Ulstein Power & Control leveransen innbefatter også ULSTEIN IAS og tavler.

Bunkersforbruket basis 10 knop, 5 m draft og rolig sjø er ca. 5,2 tonn per døgn.

Nødaggregatet er type Nogva Scania på 200 ekW / 250 kVA. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med en RRM thruster på 1050 kW og en azimuth på 880 kW.

Sperre og Atlas Copco (arbeidsluft) har levert kompressorer, separatorene er fra Westfalia og Allweiler har levert pumper. Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og kulde proviantmaskineriet kommer fra Kulde Partner. Kjelutrustningen er fra Atlas, og Brødrene Dahl har supplert rør og ventiler. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior.

Brannsikkerheten blir ivaretatt av et vanntåkeanlegg fra Danfoss-Semco og varslingsanlegg fra Honeywell.

Dekk

Dry bulk systemet er levert av Randaberg Industries. Hatlapa Marine Equipment har stått for dekksmaskinerileveransen, og TTS Ships Equipment har levert en dekkskran på 3t/18m. Wigo har levert vinduer, og viskere er type Wynn. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Skipet er oppmalt med Jotun malingssystemer.

MOB-båten er fra Norsafe, og fartøyet er utstyrt med 2 x 25 personers Viking redningsflåter. Hospital m/utstyr er fra Medi 3.

Diverse

Verftet har sammen med R&M Ship Interior utført innredningsarbeidene, og innredningen ombord er utført i henhold til Ulstein Accommodation Standard med blant annet flytende dørk for å redusere støy og vibrasjoner. Det er arrangert med ti enkeltlugarer og syv to-manns lugarer. Bysseutstyr er fra Termo Storkjøkken, Atlas har levert incinerator og toalettsystemet kommer fra Jets.

Ulstein Elektro Installasjon har utført de elektriske installasjonene, og Ulstein Power & Control har i tillegg til leveransene som nevnt ovenfor, også levert elektronisk broutrustning, informasjons- og kommunikasjonssystemet ULSTEIN COM og integrert navigasjonssystem med multifunksjonelle arbeidsstasjoner. DP-anlegget er levert av Kongsberg Maritime.

Ulstein Verft AS fortsetter med bygging av denne PX121 serien med planlagt levering av bnr. 298 i juni og bnr. 299 i september. GC Rieber Shippings konstruksjonsskip med bnr. 300 skal være ferdig i februar 2014.