M/S «BONDØY»

– oppdrettskatamaran fra Fitjar Mekaniske Verksted

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fitjar Mekaniske Verksted overleverte sitt byggenummer 206, oppdrettskatamaranen «BONDØY», til SalmoNor AS den 21. mai 2014. Verftet har sammen med Heimli Design v/Asbjørn Vik stått for fartøyets design.

SalmoNor AS er resultatet av en fusjon mellom Vikna Sjøfarm og Lund Fiskeoppdrett med hovedkontor i Rørvik, Nord-Trøndelag. Selskapet er involvert i alle ledd av lakseproduksjon, har egen smoltproduksjon, oppdrettsanlegg og slakteri.

«BONDØY»

Bemerk bredden på 12 meter som gir høy lastekapasitet og stort dekksareal, og fartøyet er tilpasset mange forskjellige arbeidsoperasjoner med stor løfte- og vinsjkapasitet. Katamaranen har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................  14,95 m

Bredde ..................................................................................................................  12,00 m

Dybde i riss ............................................................................................................  3,90 m

Dekk .................................................................................................................  ca. 100 m2

Drivstoff kap. ..........................................................................................................  34 m3

Ferskvann kap. .......................................................................................................  9,5 m3

Vannballast kap. ......................................................................................................  60 m3

Maskineri

Fremdriften besørges av to Nogva Scania dieselmotorer som hver utvikler 600 hk, og som er koblet til to Finnøy propellanlegg via 2 x Nogva reduksjonsgear. Strømforsyningen besørges av et Nogva Deere aggregat og et Nogva Nanni.

Sleipner styremaskin betjener FMV ror, og fartøyet har to Petter’s Marine Hydraulics sidepropeller hver på 120 hk, levert av Nik. Haugrønning.

Pumper er levert av Vest Jet og In Ma Pumper, Fronta Ventilasjon har stått for ventilasjons- og sanitæranleggene og Aeron har supplert vifter. Kompressor er fra Kaeser. Tankpeileutstyr er fra Hypteck, og Rockwool isolasjonsmaterialer er anvendt. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

Brannvarslingsanlegget er fra Eltek, og CO2 brannslukkingssystemet er fra Alf Lea & Co Brannvern.

Diverse

Marine Aluminium har levert vinduer, og Bergen Hydraulic har stått for to Palfinger kraner på 65 t/m henholdsvis 32 t/m. Dekksmaskineri leveransen kommer fra PMH / Nik. Haugrønning. Libra-Plast har levert utvendige dører, lyskastere er fra Seematz og lanterner er fra LOS Elektro. Survitec / Mare Safety har levert redningsutstyr til fartøyet. Katamaranen er oppmalt med malingsprodukter fra Jotun, og verftet har utført overflatearbeidene.

Fartøyet har 2-manns besetning. Innredningsarbeidene er utført av Lido Marine som også har levert innredningspaneler, -dører, møbler og brokonsoll.Styrehusstoler er levert av Alu Design & Services. Bysseovn er fra Bosch, og toalettsystemet er en leveranse fra Brødrene Dahl. Elektroarbeidene er utført av LOS Elektro som også har levert hovedtavle.

Elektronisk utstyr er levert av Vico med blant annet Simrad radar, ekkolodd og autopilot. Videre er det Silva kompass og Sailor VHF.

DNB Finans har vært delaktig i finansieringen, og forsikring er plassert gjennom North Edge.

-

Fitjar Mekaniske Verksted AS skal fremover levere bnr. 207 og bnr. 208 til Marinus Aqua Service i oktober, mens bnr. 209 skal leveres i desember til Sjøtroll Havbruk.

Bondoy-2