
M/S «BOURBON CALM»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «BOURBON CALM» har DNV klasse ✠1A1, SF E0, DynPos-AUTR, CLEAN DESIGN, COMF-V(3), LFL*, DK(+), HL(+), Ice-C, BIS, OILREC, NAUT-OSV(A), FIRE FIGHTER I og beskrives som et stort forsyningsfartøy med dødvekt på ca. 4.450 tonn og dekksområde på 1017 m2 som kan laste ca. 2.800 tonn.
Skipet er utstyrt med PG MACS (Multi Application Cargo Solution) tanksystem som i tillegg til forskjellige lasttyper også er forberedt for oljevern og oljeoppsamling og består av åtte Multi Application tanker.
Skipet har også Mecmars eksossystem som slipper ut eksosen i skutesiden like over vannlinjen. Ved å fjerne eksoskanalene blir det frigjort areal til innredningen.
Sinopacific
Zhejiang Shipbuilding Co. Ltd. tilhører Sinopacific Shipbuilding Group som også skal bygge 12 skip av Ulstein designet for Seatankers (et Fredriksen selskap), og der byggingen av det første skipet muligens allerede er i gang. Det har også vært rykter om at Bourbon har flere skip i ordre ved verftet utenom disse for det norske selskapet. Med Seatankers ordren er det solgt 22 Ulstein design til Sinopacific.
M/S «BOURBON CALM»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 88,90 m |
Lengde b.p.p | 82,00 m |
Bredde største |
19,00 m |
Dybde i risss til h.d. |
8,00 m |
Dwt |
ca. 4.450 |
Draft |
6,60 m |
GT |
3950 |
NT |
1885 |
Dekksareal |
1017 m2 |
IMO nr. |
9530125 |
Flagg |
NOR |
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1914 m3 brennolje, 810 m3 ferskvann, 1627 m3 vannballast, 3541 drill water og 1914 m3 ORO.
Maskineri
Fremdriftssystemet er dieselelektrisk og levert av ABB bestående av fire CAT 3512 C dieselmotorer hver med ytelse på 1775 kW, fire AVK generatorer hver på 2187 kVA og to Schottel SCD 2020 propellanlegg hver på 2500 kW. Skipet har en CAT C18TA hjelpemotor på 425 kW og et CAT C9L SAM havneaggregat på 160 kW. Brunvoll thrusterutrustningen omfatter to på 1200 kW forut og en azimuth på 850 kW.
I tillegg til Mecmars eksossystem har skipet SCR katalysator system for NOx reduksjon med en urea tank på 17 m3. Pumpeleveransene og power pack/hydraulikk kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Alfa Laval Aalborg har levert kjelutrustning, og evaporator er fra Alfa Laval. Øvre-Johnsen har levert diverse filtre av CJC fabrikat.
Brannslukkingsystemet er et Hi-Fog anlegg fra Marioff.
Dekk
Fi-Fi systemet er levert av Jason Engineering. Skipet er utstyrt med 12 x 10 tonns cargo lashing vinsjer og to 15 tonns tugger vinsjer, og Bergen Group Dreggen har levert en 2t/17m kran. Redningsutstyret består blant annet av 4 x 25 personer Viking redningsflåter og MOB-båt fra Mare Safety i davit fra Aukra Maritime. Tranberg har supplert lyskastere.
Diverse
Nybygget er innredet for et mannskap på 25 fordelt på 15 enkeltlugarer og fem dobbeltlugarer. Bysseutstyr er type Beha, incinerator er fra Teamtec og Jets har levert vacuum toalettsystemet. De elektriske installasjonene er utført av et kinesisk selskap. Ulstein Power & Control har levert IAS, NAV, PMS og hovedtavle. Intercom er type Ulstein Com.
Ulstein Power & Control har levert elektronisk broutstyr som Furuno FAR-2387S og FAR-2827 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno FCV-1200L/1200LM ekkolodd, 3 x Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz autopilot, Furuno DS-80 logg, 2 x Furuno GP-150 GPS, Furuno VR-3017 VDR, Furuno Telchart, Sailor CU 5100 radiostasjon, Furuno NX-700B navtex og Furuno AIS. DP-anlegget er en Kongsberg Maritime leveranse.
❊
Zhejiang Shipbuilding Co. Ltd. skal levere “Bourbon Rainbow” innen årets utgang.