I mangel av bilde av M/S “Bourbon Clear” benytter vi søsterskipet “Bourbon Front” som illustrasjon.

M/S «BOURBON CLEAR»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «BOURBON CLEAR» ble levert fra Zhejiang Shipbuilding Co. Ltd. i Kina til Bourbon Offshore Norway i disse dager som skip nummer to i 4-skipsserien. Skipet er verftets byggenummer DH 1002 og er et Ulstein PX 105 design.

Zhejiang Shipbuilding Co. Ltd
hører inn under Sinopacific Shipbuilding Group som opplyser at verftsgruppen tilhører verdenstoppen når det gjelder bygging av “high-end OSVs”.
Den 26. oktober ble forøvrig to skip av et annet Ulstein design døpt og overlevert fra verftet. SX 130 skipene «Neptune Despina» og «Neptune Larissa» på ca. 3.800 dwt / 6072 GT ble kontrahert av Neptune Offshore AS.
I en meglerrapport nylig ble det opplyst at franske Bourbon Offshore har kontrahert hele ti nybygg ved Zhejiang S.B. for levering frem til 2014.
M/S «BOURBON CLEAR»
Ulstein PX 105 designet kjennetegnes blant annet av X-Bow konseptet og beskrives som et stort forsyningsfartøy med dødvekt på ca. 4.450 tonn og dekksområde på 1017 m2 som kan laste 2.800 tonn.
«BOURBON CLEAR» er utstyrt med PG MACS (Multi Application Cargo Solution) tanksystem som i tillegg til forskjellige lasttyper også er forberedt for oljevern og oljeoppsamling og består av åtte Multi Application tanker.
Skipet har også Mecmars eksossystem som slipper ut eksosen i skutesiden like over vannlinjen. Ved å fjerne eksoskanalene blir det frigjort areal til innredningen.
Skipet er klasset i DNV ✠1A1, SF E0, DynPos-AUTR, CLEAN DESIGN, COMF-V(3), LFL*, DK(+), HL(+), Ice-C, BIS, OILREC, NAUT-OSV(A), FIRE FIGHTER I og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 88,90 m
Lengde b.p.p 82,00 m
Bredde største
19,00 m
Dybde i risss til h.d.
8,00 m
Dwt
ca. 4.450
Draft
6,60 m
GT
3950
NT
1885
Dekksareal
1017 m2
IMO nr.
9530113

Tankkapasitetene er 1914 m3 brennolje, 810 m3 ferskvann, 1627 m3 vannballast, 3541 drill water og 1914 m3 ORO.
Maskineri
Fremdriftssystemet er dieselelektrisk og levert av ABB bestående av fire CAT 3512 dieselmotorer hver med ytelse på 1775 kW, fire AVK generatorer og to Schottel SCD 2020 rorpropellere hver på 2500 kW. Skipet har en CAT CA hjelpemotor på 425 kW, et CAT C18 TA havneaggregat på 425 kW og et CAT nødaggregat på 200 kVA.
Brunvoll thrusterutrustningen omfatter en på 1200 kW forut og en azimuth på 850 kW, samt at skipet er forberedt på nok en tunnelthruster forut.
I tillegg til Mecmars eksossystem har skipet SCR katalysator system for NOx reduksjon. Pumpeleveransene og power pack/hydraulikk kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Øvre-Johnsen har levert diverse filtre av CJC fabrikat.
Dekk
Fi-Fi systemet, inkludert to monitorer på hekken, er levert av Aker Kværner. Skipet er utstyrt med 12 x 10 tonns cargo lashing vinsjer og to 15 tonns tugger vinsjer. Bergen Group Dreggen har levert en 2t/17m kran, og Tranberg har supplert lyskastere. Redningsutstyret består blant annet av 4 x 25 personer Viking redningsflåter og MOB-båt fra Mare Safety i davit fra Aukra Maritime.
Diverse
Nybygget er innredet for et mannskap på 25 fordelt på 15 enkeltlugarer og fem dobbeltlugarer. Skipet har hospital med ShipMed system. Bysseutstyr er type Beha, incinerator er fra Teamtec og Jets har levert vacuum toalettsystemet. Ulstein Power & Control har levert brokonsoller og IAS, NAV og PMS er type Ulstein, og det samme er tilfellet med hovedtavle.
Ulstein Power & Control har også levert elektronisk broutstyr som Furuno radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Sailor radiostasjon, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz autopilot, Furuno Telchart, Furuno NX-700B navtex og Furuno AIS. DP-anlegget er en Kongsberg Maritime leveranse, og intercom-anlegget er fra Ulstein Com.

De to neste Bourbon nybyggene fra Zhejiang Shipbuilding Co. Ltd. er “Bourbon Calm” og “Bourbon Rainbow” som begge skal leveres i 2012.