M/S «BOURBON MONSOON»

Bourbon Offshore Norway AS overtok det andre PX105 fartøyet fra Ulstein Verft AS, Ulsteinvik 2. februar 2007, Byggenummer 276 ble døpt M/S «BOURBON MONSOON» av Gro Kielland, CEO BP Norway i slutten av oktober, samtidig med «Bourbon Mistral».

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Også dette nybygget skal inn på langsiktig kontrakt med BP Norway, og varigheten av denne er hele 10 år. Skipet skal primært forsyne felt som BP opererer på norsk side av Nordsjøen med fast base i Sola havn.

M/S «Bourbon Monsoon» er bygget som forsyningsskip, men kan også utføre standby oppdrag for 250 personer. Skipet er utstyrt med dieselelektrisk kraftanlegg og azimuth thrustere som sørger for best mulig operasjon både under fart og i DP modus.

X-Bow konstruksjonen betyr at skipet er uten bulb og har en slank og særmerket baugform med motsatt flare, det vil si at baugen er bakoverlent i stedet for foroverlent. Skipet vil gjøre bedre fart under tøffe værforhold og med bedre drivstofføkonomi. Arbeidsdekket er dessuten bedre beskyttet grunnet full skrogbredde for overbygget.

M/S «BOURBON MONSOON»
fører NOR flagg og er klasset i DNV @1A1, SF E0, DynPos AUTR, CLEAN DESIGN, COMF-V(3), LFL*, ICE C, DK(+), HL(+), NAUT-OSV (LOC) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
88,80 m
Lengde b.p.p.
82,00 m
Bredde største
19,00 m
Dybde i riss til h.d.
8,00 m
Dwt
ca. 4.779
Draft
6,60 m
GT
ca. 3867
NT
ca. 1160
IMO nr.
9362011
Dekksareal
985 m2
Dekksstyrke
10t/m2

Tankkapasitetene er 917 m3 brennolje, 1261 m3 ferskvann, 1520 m3 vannballast, 552 m3 brine, 157 m3 base oil og 391 m3 dry bulk.

Maskineri
Fremdriftssystemet er dieselelektrisk med fire Wärtsilä 9L20 dieselmotorer hver på 1665 kW v/900 o/min, fire ABB generatorer hver på 1580 kW og to Schottel Combi Drive SCD2020 azimuth thrustere til fremdrift hver på 2300 kW. ABB har levert el.motorer til thrusterne som består av en Brunvoll FU-100-LTC-2450 og en Brunvoll retractable Compass thruster AR-63-LNC-1650. Fartøyets max. speed er ca. 15,5 knop.

Nødaggregatet er av CAT fabrikat. Castrol har levert smøreolje.

Skipet er arrangert med exhaust katalysatorer for hovedmaskineriets exhaustlinjer. Pumpeleveransene kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Framo og Allweiler, Sperre har levert kompressorer og separatorer kommer fra Alfa Laval og RWO Goltens.

Air-condition anlegget er levert av Aeron AS, og kuldeanlegg for proviant er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk AS. Kjelutrustning kommer fra Pyro, og AM Instrumentering har levert flow meter. Premaster reservedels-/vedlikeholdssystem kommer fra Satpool, og Brødrene Dahl og Ahlsell Norge AS har begge har supplert ventiler m.m.

Brannsikkerheten blir ivaretatt av et Unitor slukkingsanlegg og alarmanlegg fra Tyco Fire & Integrated Solutions.

Dekk
Tørrbulk anlegget fra Randaberg Industries består av seks tanker, og skipet har også to roll reduction tanker. Fartøyet har to segregerte laste/lossesystemer. Lastekalkulator kommer fra Coastdesign, Norway. Odim AS har levert dekksmaskineri, og TTS Marine har supplert kran. Lasteventiler kommer fra Mento AS, Rapp Bomek har stått for fortøyningsutstyr, og ankerutrustning er fra Fossen Shipping AS. Malermestrene BMV AS har levert fliser, belegg og dekksmasse.

Vindusleveransen er fra Bohamet, og vindusviskere er type Wynn. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS AS. Thinlight Norge har levert ledelys, lanterner er fra Tranberg og Skiltprodukter AS har levert skilt til fartøyet.

Sikkerhetsutstyret omfatter Alusafe MOB-båt fra Maritime Partner i davit fra Aukra Maritime og fire DSB redningsflåter fra Brude Safety. Medi 3 Marine har levert medisinsk utstyr, og diverse brann- og redningsutstyr er fra Brude Safety.

Diverse
Nybygget er innredet for et mannskap på 23 og kan ta imot 250 personer i en redningssituasjon og er da naturligvis utstyrt med hospital. Norsk Stål har levert stål til nybygget. Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og her er benytet Contech innredningspaneler på innvendige skott og møbler fra VAD AS og Rovde Møbelfabrikk. Styrehusstoler er type NorSap. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og incinerator kommer fra Teamtec AS, mens Global Enviro har stått for avfallspresse.

Utstyrsleveransene fra Ulstein Elektro innbefatter integrert alarm- og overvåkingssystem, hovedtavle og brokonsoller. Både automasjons- og broalarmsystemene er nyvinninger.

Ulstein IAS styrer og overvåker alle prosessene ombord og er redundant på alle nivåer. Utviklingen av systemet har skjedd i nært samarbeid med rederiet og inkluderer automatisk styring av lasting/lossing som reduserer faren for utblåsing ved eventuelt slangebrudd.

Systemet genererer alarmer dersom noe skulle svikte og kan kobles mot Ulstein Bridge Alarm System som er et krav med NAUT-OSV klasse. Systemet har også en overvåkingsfunksjon som alarmerer annet personell dersom det etter en tid ikke er registrert aktivitet. Ulstein Com er et automa

tisk telefon- og datanettverk for intern kommunikasjon.

Elektronikk
DP-2 anlegget er fra Marine Techonologies. Ulstein Elektro har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr som blant annet Furuno FCR-2837S radar, Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot og Furuno GP-90 GPS.

*

Ulstein Verft AS skal levere bnr. 277, type VS 4220 OCV, til Solstad 31. mai, bnr. 280, en P101, til Olympic Shipping i juli og samme type fartøy til samme rederi i oktober som bnr. 278. Bnr. 279 er Ulstein SX 121 design og skal leveres til Island Offshore våren 2008 som «Island Construction», og bnr. 281, også type SX 121, som bygges for Eidesvik, skal være klar til overlevering i november 2008. I juli 2009 skal Marine Subseas nybygg av SX121 design leveres.