M/S «BOURBON OCEANTEAM 101»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
SKIPSREVYENs forrige omtale av en levering fra verftet gjaldt «Arbol Grande» som ble levert til nettopp North Sea Shipping i mai 2003.
Rederiet fremforhandlet to opsjoner da kontrakten ble inngått i desember 2005. I september 2006 ble den første opsjonen erklært, og ikke lenger etter ble så den andre også utøvet. Men det stoppet ikke der, for Oceanteam sikret seg ytterligere to opsjoner for bygging ved MetalShips, og disse er blitt erklært slik at skipene kommer fortløpende, og det siste skipet får et navn som ender på “105”.
M/S «BOURBON OCEANTEAM 101» satte etter leveringen kurs for Kristiansand for montering av 2 x 100 tonns active heave compensated kraner og skal samtidig i Hydramarines tørrdokk. Deretter seiler hun til Angola for oppstart en en 3-års kontrakt.
Skipet beskrives som et “umbilical/offshore construction” fartøy, fører Malta flagg og har klasse i DNV ✠1A1, HELDK, DYNPOS-AUTR, E0, DK(+), CLEAN,COMF-(V3), NAUT-OSV. Skipet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 122,50 m |
Lengde b.p.p. | 105,40 m |
Bredde | 27,00 m |
Dybde i riss til h.dk. | 7,70 m |
Draft | 5,20 m |
Dwt | ca. 7.000 |
Dekksareal | ca. 2000 m2 |
GT | 8575 |
NT | 2573 |
IMO nr. | 9382217 |
Skipets tankkapasiteter er ca. 1500 m3 fuel, ca. 1000 m3 ferskvann, ca. 4000 m3 vannballast.
DekkArbeidsdekket på ca. 2000 m2 har styrke på 10 t/m2. Skipet har to moon pools hver på 7,2 x 7,2 meter og har også to survey moon pools. I tillegg til Hydramarine leveransene nevnt ovenfor har TTS Marine levert en 2t/12m kran. Heli-dekk er levert av Marine Aluminium.
Dekksmaskineri er av spansk fabrikat, og leverandør av ankerutrustning er Trillo. Antiheeling systemet er fra Framo. IMS har levert vanntette skyvedører, vindusviskere er fra Seematz og nybygget er oppmalt med malingsprodukter fra Jotun.
I redningsutstyret ombord inngår livbåter fra Schat-Harding, Norsafe MOB-båt i davit fra TTS Marine og Viking redningsflåter. Kockum Sonics har levert tyfon.
MaskineriSkipet er utstyrt med dieselelektrisk fremdriftssystem med 4 x Wärtsilä 6L32 dieselmotorer hver på 2700 kW v/720 rpm og to Ulstein Aquamaster Azipull-120 fremdriftsthrustere. Aker Kværner har hatt leveranser til fremdriftssystemet som fire generatorer hver på 2500 kW, frekvensomformere og thruster motorer. Skipet er utstyrt med tre Kamewa Ulstein TT2400 thrustere hver på 1500 kW.
Havneaggregatet er en Mitsubishi S6R MPTA motor på 595 kW med Stamford generator på 800 kVA.
Pumpeutrustningen er fra Bombas Azcue, Alfa Laval har levert separatorer og både Sperre og Tamrotor har hatt kompressorleveranser til skipet.
Ventilasjonsanlegget er fra Novenco, og Gefico har levert evaporator som produserer 50 m3 per dag. Tankpeileanlegg er en leveranse fra Ariston Norway, flowmeter er fra Siemens, mens Tero Marine har levert vedlikeholdssystem.
Brannsikkerhetsmessig er skipet utstyrt med et Hi-fog system fra Novenco og et -varslingsanlegg fra Eltek.
InnredningM/S «BOURBON OCEANTEAM 101» er arrangert med 120 køyer pluss to i hospital. Det er 56 enkeltlugarer og 32 dobbeltlugarer. Messen har sitteplass til 78 personer, og konferanserommene er innredet med 12 plasser.
Teamtec har levert incinerator. De elektriske installasjonene er utført av Isolux, Nortel Meredian har levert telefonsentral, TV-antenne er fra Seatel og intercom-anlegget er fra Zenitel.
ElektronikkAker Kværner Elektro har levert integrert automasjonssystem/PMS, og DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime.
Westronic har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord som består av blant annet JRC JMA 9932-12SA radar, JMA-922-M-6XA radar, Skipper GDS 101 ekkolodd, Consilium SAL R1A logg, Sperry autopilot, MK-Marine GPS, JRC JAN-701E00 ECDIS, Consilium M4 VDR, Jotron Tron UAIS-2500, Sailor H C4500 MF/HF SSB radiostasjon, Tron 40S EPIRB, Tron SART, Sailor RT 5022 VHF, RT 4800 VHF, bærbare Motorola, Tron TR-710, JRC NCR-33 navtex, Sailor TT3026C Sat C og Thrane & Thrane F33 Inmarsat.