Foto: Bourbon Offshore Norway/Bjørn Holm

M/S «BOURBON RAINBOW»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «BOURBON RAINBOW» ble levert fra Zhejiang Shipbuilding Co. Ltd. i Kina til Bourbon Offshore IV KS som manager den 30. januar 2013 som verftets byggenummer DH 1004. Eierselskap er Bourbon Supply Investissements SAS. Med denne leveringen er 4-skipsserien fullført, og tidligere er søsterskipene «Bourbon Front», «Bourbon Clear» og «Bourbon Calm» presentert i SKIPSREVYEN. Nybygget er av Ulstein PX 105 design.

Zhejiang Shipbuilding Co. Ltd. tilhører Sinopacific Shipbuilding Group som også skal bygge 12 skip av Ulstein designet for Seatankers (et Fredriksen selskap). Kontrakten inkluderer en omfattende utstyrspakke på design, engineering og utstyr, og med Seatankers ordren er det solgt 22 Ulstein design-pakker til Sinopacific.

M/S «BOURBON RAINBOW» har DNV klasse ✠1A1, ICE-C, Fire Fighter I+, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), BIS og beskrives som et stort forsyningsfartøy med dødvekt på ca. 4.400 tonn og dekksområde på 1017 m2 som kan laste ca. 2.800 tonn.

Skipet er utstyrt med PG MACS (Multi Application Cargo Solution) tanksystem som i tillegg til forskjellige lasttyper også er forberedt for oljevern og oljeoppsamling og består av åtte Multi Application tanker. Det opplyses at fartøyet kan frakte hele 21 forskjellige typer produkter ved å bruke MACS kombinasjonstankene. Det betyr større anvendelighet enn det som har vært vanlig med PSV fartøyer.

Skipet har også Mecmars eksossystem som slipper ut eksosen i skutesiden like over vannlinjen. Ved å fjerne eksoskanalene blir det frigjort areal til innredningen.

M/S «BOURBON RAINBOW »

Hoveddata:

Lengde o.a. 88,90 m
Lengde b.p.p 82,00 m
Bredde største
19,00 m
Dybde i risss til h.d.
8,00 m
DW
ca. 4.400 t
Draft
6,60 m
GT
4058
NT
11329
Dekksareal
1017 m2
IMO nr.
9530137
Flagg
NOR

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1914 m3 brennolje, 810 m3 ferskvann, 1627 m3 vannballast, 3541 drill water og 1914 m3 ORO.

Maskineri

Fremdriftssystemet er dieselelektrisk, levert av ABB, og omfatter fire CAT 3512 C dieselmotorer hver med ytelse på 1775 kW, fire AVK generatorer hver på 2187 kVA og to Schottel SCD 2020 propellanlegg hver på 2500 kW.

Skipet har en CAT C18TA hjelpemotor på 425 kW og to AVK akselgeneratorer. Et CAT C9L SAM nødaggregat er på 160 kW. Brunvoll thrusterutrustningen omfatter to thrustere på 1200 kW forut og en azimuth på 850 kW.

I tillegg til Mecmars eksossystem har skipet SCR katalysator system for NOx reduksjon med en urea tank på 17 m3. Pumpeleveransene og power pack/hydraulikk kommer fra Ing. Per Gjerdrum som også har levert MACS systemet. Alfa Laval Aalborg har levert kjelutrustning, og evaporator er fra Alfa Laval. Øvre-Johnsen har levert diverse filtre av CJC fabrikat.

Brannslukkingssystemet er et Hi-Fog anlegg fra Marioff.

Dekk

Fi-Fi systemet er levert av Jason Engineering. Skipet er utstyrt med 12 x 10 tonns cargo lashing vinsjer og to 15 tonns tugger vinsjer. Bergen Group Dreggen har levert en 2t/17m kran. Tranberg har supplert lyskastere.

Redningsutstyret består blant annet av 4 x 25 personer Viking redningsflåter og MOB-båt fra Mare Safety i davit fra Aukra Maritime.

Diverse

Nybygget er innredet for et mannskap på 25 fordelt på 15 enkeltlugarer og fem dobbeltlugarer. Bysseutstyr er type Beha, incinerator er fra Teamtec og Jets har levert vacuum toalettsystemet. De elektriske installasjonene er utført av et kinesisk selskap. Ulstein Power & Control har levert IAS, NAV, PMS og hovedtavle. Intercom er type Ulstein Com.

Ulstein Power & Control har også levert elektronisk broutstyr som Furuno FAR-2387S og FAR-2827 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno FCV-1200L/1200LM ekkolodd, 3 x Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz autopilot, Furuno DS-80 logg, 2 x Furuno GP-150 GPS, Furuno VR-3016 VDR, Furuno Telchart, Sailor CU 5100 radiostasjon, Furuno NX-700B navtex og Furuno AIS. DP-anlegget er en Kongsberg Maritime leveranse.

Som nevnt ovenfor, skal Zhejiang Shipbuilding blant annet bygge 12 skip for Seatankers.