M/S «BRAGE VIKING»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Viking Supply Ships A/S, København overtok M/S «BRAGE VIKING» som byggenummer 670 fra Astilleros Zamakona S.A. i Bilbao, Spania den 11. januar 2012. Skipet er bygget etter VS 4622 CD AHTS design og etterfølger «Loke Viking» (SR 4/2010), «Njord Viking» (SR 1/2011) og «Magne Viking» (SR 4/2011) i denne skipsserien som er på totalt fire enheter.

Samlet kontraktssum for alle fire nybyggene er blitt nevnt som cirka Euro 224 millioner. Når dette skrives i midten av februar, er skipet ledig for oppdrag i Stavanger. Registrert eier av nybygget er Banco Espanol de Credito S.A. med Viking Supply Ships A/S som manager.

Viking Supply Ships’ kjerneområde er innen Offshore og Offshore/Icebreaking globalt. Flåten omfatter tre AHTS/Icebreakers, fire AHTS fartøyer med isklasse og en konvensjonell AHTS. Viking Supply Ships Ltd. i Aberdeen opererer en flåte på fem moderne skip og en eldre PSV. Viking Supply Ships har unik erfaring innen offshore industrien, en erfaring som går tilbake til starten av selskapet i 1974.

Rederiet har utført arktiske oppdrag for kunder som Shell US, Statoil og Cairn Energy og har kontorer i Kristiansand, Aberdeen, Göteborg og Moskva i tillegg til hovedkontoret i København.

M/S «BRAGE VIKING»

Skipstypen er konstruert for å kunne takle kravene om effektive, trygge og miljøvennlige operasjoner i Barentshavet og andre lignende farvann. Fartøyet er blant annet tilpasset operasjoner i farvann utenfor Grønland, Canada og andre områder nær Arktis.

Den 18. januar ble bollard pull test utført av Simek utenfor Flekkefjord. Resultatet ble “Winch and Quick Realease” på 225 tonn.

Skipet er registrert i DIS og er klasset i DNV til ✠1A1, ICE-1A, Tug Supply Vessel, Standby Vessel, Fi-Fi II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), Clean Design, Comf-V(3), DK(+), HL(2.8), BIS, TMON. Skipets DEICE notasjon innebærer elektrisk oppvarmng av utvendige installasjoner.

Hoveddata:

Lengde o.a. 85,20 m
Lengde b.p.p.
76,20 m
Bredde største 22,00 m
Dybde i riss
9,00 m
Draft
7,60/7,00 m
Dwt
4.352 t
GT
6279
NT
1883
Dekksareal
750 m2
Bollard pull
max. 225 t
IMO no.
9475791

Tankene har kapasitet for 1960 m3 diesel olje og 1247 m3 ferskvann.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av fire MaK hovedmotorer, to stk. type 8 M 32C med ytelse på 4000 kW og to stk. type 6 M32 C på 3000 kW som er koblet til to Berg Propulsion Sweden propellanlegg via Flender reduksjonsgear. Max. fart er ca. 17 knop.

Tenfjord styremaskineri betjener to Becker ror, og for å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med Brunvoll sidethrustere, to forut på 735 kW, en på 2200 kW og 2 akter på 735 kW.

De to hjelpemotorene er type CAT C 32 hver med ytelse på 750 kW, og to Leroy Somer akselgeneratorer hver på 2500 kW produserer også strøm til skipet. Nødaggregatet er et Volvo Penta anlegg på 420 kW.

Pumpeutrustningen er fra Bombas Azcue, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorene og separatorene er fra Alfa Laval. SCR- anlegget kommer fra D.E.C. Marine AB, og evaporator er fra Facet. Tero Marine har levert Master V2 service- og vedlikeholdssystem til nybygget. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. CO2 brannslukkingsanlegget er en leveranse fra Wilhelmsen Ships Service.

Diverse

RRM har levert dekksmaskineri og LARS-systemet (Odim). Fire-Fighting Systems har levert Fi-Fi utstyret, og oil recovery systemet er fra PG Marine Group. Vinduer er fra Bohamet og viskere fra Seematz. Wortelboer har levert ankerutrustning, redningsflåter er en Viking leveranse og MOB-båten er fra Maritime Partner. Incinerator kommer fra Teamtec, og toalettsystemet er levert av Jets Vacuum.

«BRAGE VIKING» er innredet med lugarplass til 45 personer. Kongsberg Maritime’ har levert skipets DP2 anlegg.