
MS «Carthage»
Det største passasjerskipet som noensinne er bygget i Norge, ble 1. juni overlevert fra Fosen Mek. Verksteder AS til det tunisiske rederiet Compagnie Tunisienne de Navigation. Skipet er samtidig det største enkeltoppdraget i verftets historie, og har en prislapp på over en milliard kroner. Fartøyet er en såkalt ro/pax, (kombinert passasjerskip og bilferge), og er verftets byggenummer 68.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er et praktfullt skip Fosen Mek. Verksteder har bygget for det tunisiske rederiet, karakterisert av tilnærmet cruiseskipstandard de fleste steder ombord. Det er blant annet utstyrt med svømmebassenger, luksusrestauranter, salonger, barer, diskotek og tax-free butikker, samt mange andre lekre fasiliteter. Skipet er bygget for korte, internasjonale ruter i Middelhavet, og vil i første omgang seile mellom Tunis og Marseilles og Tunis og Genoa i Italia.
Overfarten vil ikke ta lang tid siden skipets fart er på hele 23,5 knop, og for å gjøre oppholdet så behagelig som mulig for passasjerene, er skipet utstyrt med finne-stabilisatorer som kan foldes inn i skroget, levert av B+V Industrietechnik. Skroget er for øvrig bygget ved Bruces Shipyard AB, Sverige, som dette verftets byggenummer 203.
Skipet er bygget som en kombinert bil- og passasjerferge. Det er sertifisert for 2.208 passasjerer og 666 personbiler og 50 trailere. Fartøyet har følgende
Hoveddata
Lengde o.a............................180,00 m
Lengde p.p. ..........................166,70 m
Bredde på spant ....................27,50 m
Dypgående...............................6,50 m
Skipets bruttotonnasje er 31.500 tonn, dødvekttonnasje 4.100 tonn. Det er klasset i BV til @1 3/3 E Passenger Ferry/F Deep sea + MACH AUT-MS PORT, PFA ALP, RMC-VA/CA, OILPOL-ENG, CSA, Ice Class 1 B.
Maskineri
Fremdriften besørges av fire Wärtsilä NSD Sulzer dieselmotorer, type 122AV40S, med total ytelse 47.000 hk. Motorene er parvis knyttet til to Kamewa propellanlegg, via Renk NDSHQL-3800 reduksjonsgear. Styremaskinene er fra Ulstein Frydenbø, og betjener to Becker ror. Skipet er også utstyrt med en Kamewa baugpropell. Strømforsyningen besørges av fire Wärtsilä NSD 6R32LNE dieselaggregater. Havne/nødaggregatet er levert av Mitsubishi. Kyma AS har levert utstyr for måling av akseleffekt og spesifikt brennstofforbruk.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kompressorene fra Sperre og separatorene fra Westfalia. Bartnes Kjøleindustri har levert fryse- og kjølemaskineriet ombord. Isolasjonsarbeidene er utført av R&M Isolering. Tankpeileanlegget er fra AM Instrumentering, ventilasjonsanlegget fra Novenco og kjelutrustningen fra Aalborg. Maskinrommet er brannsikret med et slokkingsanlegg fra Unitor.
Diverse
Skipets 2.208 passasjerer er anbragt i 453 lugarer, som for det meste har fire køyer i hver. I tillegg har skipet 12 luksuslugarer, åtte leiligheter og 300 liggestoler. De 666 personbilene er stuet på tre forskjellige dekk, og de 50 trailerne er anbragt på dekk 3. Påkjøringsrampene i hekken er en leveranse fra Hamworthy KSE.
Dekksmaskineriet er fra Ulstein Brattvaag, vinduer og lysventiler fra CC Jensen og livbåtene med daviter fra Umoe Schat-Harding. Redningsflåtene er levert av Viking. Skipet er videre utstyrt med Jets vacuumtoalettsystem, bysseovn fra Electrolux og sengetøy fra Soveromsbrygga i Trondheim.
Skottene er for det meste kledt med Norac-panel. Elpro Selva har hatt ansvar for komplett bearbeiding og montasje av sterk- og svakstrømsanlegg, hovedog underfordelinger, bropulter og maskinromspulter, samt innvendige vinduskarmer. Selskapet har også utført innredningsarbeider i kontroll- og fordelingsrom, og deltatt med øvrige innredningsarbeider. Elektronikken er det Kelvin Hughes som har tatt seg av.
Skipet er finansiert av et syndikat bestående av Kreditkassen, Fokus Bank, Sparebanken Midt-Norge og Bank Nationale de Paris.
'