M/S «CATTLEYA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Karstensens Skibsværft A/S, Skagen overleverte den pelagiske tråleren M/S «CATTLEYA» til Cattleya A/S, v/Flemming Pedersen, Esbjerg den 11. februar 2013 som verftets byggenummer 420. Fartøyet har lengde på 69,9 meter og RSW kapasitet på 1935 m3 og er Karstensens Skibsværfts eget design.

Nybygget avløser gamle «Cattleya» som ble bygget ved Karstensens i 2006. Nye «CATTLEYA» er det første fartøyet i Skandinavia som er utrustet for frysing av fisk i brine (saltlake). Det er i den forbindelse arrangert med komplett fabrikkdekk for sortering av fangsten.

Fartøyet er videre Danmarks første fiskebåt med separat nødfremdrift bestående av en nedsenkbar thruster i baugen på 800 kW. Skipet ventes å bli økonomisk i drift med et fremdriftsanlegg fra MAN Diesel & Turbo der propellen på 4,2 m i diameter kjører maksimalt med 119 rpm.

M/S «CATTLEYA»

Skroget er bygget i stål med to gjennomgående dekk, hoveddekk og shelterdekk. Styrehus og skorstein er bygget i aluminium. Fartøyet er bygget med utfallende baug med markant bulb over og under vannlinje og til DNV klasse ✠1A1, Fishing Vessel med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 69,90 m
Lengde b.p.p.
63,60 m
Bredde mld.
14,20 m
Dybde i riss h.dk.
6,10 m
Dybde i riss sh.dk
8,70 m
Draft scantl.
7,50 m
RSW kap.
1935 m3
DW
ca. 2.500 t
GT
2020
IMO
9636046

Drivstofftankene er på 380 m3 og ferskvannstankene på 40 m3.

Maskineri

På hovedgear er det montert et kraftuttak (PTO) som primært er beregnet for drift av fartøyets strømforsyning via akselgeneratoren (1800 kW). For ytterligere strømbehov forsynes fartøyet med tre generatorsett hver på 500 kW av Scania fabrikat. Videre forsynes el.anlegget med et PMS som administrerer kraftforbruket og automatisk oppstart av generatoranlegg. PMS-systemet er type DEIF Delomatic 4.

Under fiske vil hydraulikkanlegget bli brukt mer eller mindre kontinuerlig, og PTO og akselgeneratoren vil være innkoblet. Når det er bruk for full kraft på vinsjene, vil det ikke være behov for full ytelse på hovedmotoren som da brukes som kraftkilde til fremdrift eller strømforsyningen.

Det elektriske systemet er forberedt for parallell kobling av generatorene, og det er dermed stor sikkerhet i systemet. Videre er hovedtavlen fra Circuit forsynt med skillebryter slik at akselgenerator kan drive sidepropellene, og dieselgeneratorene skipets øvrige el.belastning.

Det er videre montert en roterende omformer slik at fartøyets frekvens kan flyte mellom 50 og 60 Hz. Dette gir mulighet for reduksjon av hovedmotorens omdreiningstall med 17%. Hele arrangementet sikrer driftsøkonomisk drift samtidig som det oppnås stor driftsikkerhet.

Fremdriftsmaskineriet består av en MAN Diesel & Turbo, MAN 9L27/38 dieselmotor som er koblet til et MAN Diesel & Turbo AMG55 reduksjonsgear som driver et MAN Diesel & Turbo VBS1080 propellanlegg.

Akselgenerator er av type Leroy Somer LSA på 1800 kW / 2250 kVA, og de tre hjelpemotorene er som nevnt av Scania fabrikat type DSI-16 hver på 500 ekW. Alarm- og overvåkningssystemet er fra Marine Control Services, Norge, og tanknivå alarm er av Mobrey fabrikat.

Styremaskineri er type RRM Tenfjord, og fartøyet er utrustet med en RRM sidethruster akter TT1650 på 750 kW og en ZF Marine AT 5000 forut på 800 kW.

Pumper kommer fra Bombas Azcue, Alfa Laval har levert separatorer og kompressorleveransen er fra Atlas Copco. LF Ventilation har levert HVAC systemet, og Bloksma har supplert boxkjølere.

Brannsikkerhetsmessig har Semco Maritime levert et argonite slukningssystem, og alarmanlegget er fra Scana Servoteknikk.

Dekk / diverse

Johnson Controls har levert RSW-systemet på 2 x 735.000 kcal/h. Fabrikkanlegget er fra Optimar og vacuum system fra Iras. Fiskepumpeutstyr er fra Rapp Hydema / SeaQuest, og Brdr. Markussen har supplert trålblokker. Triplex har leveranser som notkran, fordekkskran og fiskepumpekran. Ankerutrustning er fra HHP Spek, levert av Sotra Marine Produkter.

Vinsjutrustningen er RRM leveranser, og Seematz har levert lyskastere, mens Den Haan har stått for navigasjonslys. Vinduer er fra Van Wingerden med Wynn viskere.

Nybygget er oppmalt med produkter fra Hempel. I redningsutstyret ombord inngår 2 x 12 personers RFD redningsflåter og Noreq MOB-båt og davit.

Maritime Montering har utført innredningsarbeidet ombord. Innredningsdørene er av Momec fabrikat, og NorSap har supplert styrehusstoler. Jets har levert toalettsystemet. Hanstholm Elektronikk har utført de elektriske installsjonene. Fartøyet er arrangert med lugarkapasitet for 12 personer.

Elektronikk

Hanstholm Elektronikk har også installert elektronisk utrustning med leveranser fra Simrad, Furuno og Seamaster; heriblant Furuno 2137BB S-band radar, Furuno 2117BB X-band radar, 2 x Simrad ES-70 ekkolodd, Furuno FCV-1200 ekkolodd, Koden ekkolodd, Simrad SX-93 LF sonar, Simrad SH-90 HF-sonar, Marport nettmonitor, Simrad GC80 gyro, Furuno SC-110 GPS, Simrad AP80 autopilot, 2 x Sodena dual Ecdis, MaxSea plotter, Quod Fish plotter, Furuno FS-1570 SSB, 2 x Furuno FM-8800S DSC, KNS/SeaMaster V-Sat og Sailor idirium SC-4000 sat.tel. Hatteland har levert monitorer.

Karstensens Skibsværft A/S skal fremover levere bnr. 421 “Asbjørn Selsbane”, bnr. 422 “Rogne”, bnr. 423 “Herøyhav” og bnr. 425 “Astrid”.