M/S «CECON PRIDE»
– OCV fra Davie Shipyard i Canada
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
CECON Shipping 2 AS, Arendal fikk overlevert nybygget M/S «CECON PRIDE» fra Chantier Davie Canada Inc., Quebec den 25. august 2014 som verftets byggenummer 717. Dåpen av skipet fant sted 10 måneder tidligere i forbindelse med sjøsettingen.
Eierselskapet er et skipseiende selskap under Rever Offshore AS som igjen eies av Cecon ASA.
Skipets navn ble straks forandret til «MICOPERI PRIDE» ettersom hun skal arbeide for italienske Micoperi SLR og utføre konstruksjonsarbeider for Eni. Skipet er befraktet på bareboat basis for 10 måneder – med opsjoner i befrakters valg.
Skipet som måler 130 m x 28 m beskrives som multipurpose offshore construction vessel og er det første nybygget fra Davie siden 1997. Nybygget skal etterfølges av «Cecon Excellence» og «Cecon Sovereign». Skipene bygges i henhold til Wärtsilä sitt design VS4220.
M/S «CECON PRIDE»
Fartøyet fører Panama flagg og er bygget til DNV GL klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, SF, E0, CLEAN, CRANE, NAUT OSV, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, DYNPOS-AUTRO, DK(+).
Hoveddata:
Lengde o.a. .......................................................................................................... 130,00 m
Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 118,40 m
Bredde .................................................................................................................. 28,00 m
Dybde i riss .......................................................................................................... 12,00 m
GT ........................................................................................................................... 14203
NT ............................................................................................................................. 4261
DW ................................................................................................................. ca. 10.000 t
Draft ....................................................................................................................... 8,20 m
Dekksareal ...................................................................................................... ca. 2000 m2
IMO nr. ............................................................................................................... 9431915
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 3000 m3 drivstoff, 890 m3 ferskvann og 6600 m3 vannballast.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftsanlegget består av 6 x GE Transportation 16V250 dieselmotorer og 3 x Steerprop SP 35 CRP azimuth propeller hver med 3000 kW ytelse. For å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med tre Brunvoll thrustere; 2 x FU100 hver på 1500 kW og en azimuth AR100 LNC-2600 på1500 kW. Nødgeneratorsettet har en MAN D2842 LE motor.
Diverse
Skipet er utstyrt med karusell under dekk med kapasitet på 2.500 tonn og har en Hydramarine offshore kran på 250 tonn. Dekkskran er på 35 tonn av type knuckle-boom. Helidekk er designet for Sikorsky S61N typen/størrelse. Skipet har DPIII system. Allweiler AS, Norway har levert komplett pumpepakke.
Innredningen er arrangert for 100 personer, og redningsutstyret inkluderer 2 x 105 personers innelukkede (enclosed) livbåter.