M/S «CETACEA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Brødrene Aa AS, Hyen overleverte hurtigbåten M/S «Cetacea» med byggenummer 245 til Jakobsen & Sønner, Tromsø 10. juni. Båten skal hovedsakelig benyttes til å frakte turister på hvalsafari. Design av overbygg er utført av Hareide Design Mill, og Marintek har vært involvert når det gjelder skrogdesignet. Byggemateriale som er anvendt er carbonsandwich/vinylester.

Jakobsen & Sønner er en av fire eiere i Arctic Voyager som nå skal i gang med sin fjerde sommer med hvalsafari. De to største båtene som blir benyttet er ekspedisjonsfartøyer, og i tillegg kommer en mono-hull båt for 32 passasjerer og båter av typen RIB (rigid inflatable boats). «Cetacea» kjennetegner således noe nytt for Arctic Voyager. Utenom sesongen skal fartøyet opereres på andre naturrelaterte oppdrag.

I perioden frem til 31. august er det 5-timers hvalsafari med avgang Tromsø kl. 0900 og 1600 hver dag. Utflukter for grupper blir arrangert også i hele september. Når været tillater det, oppholder båten seg offshore i to timer “på jakt etter hvalen”.

Cetacea er for øvrig et internasjonalt fellesnavn på sjøpattedyr som for eksempel sel og hval.

M/S «Cetacea»
Ombord i nybygget er det plass til 97 passasjerer. Og farten er det ikke noe å si på; på prøveturen nådde fartøyet en toppfart på 34 knop. Støynivå ved fart på 30 knop er i fremre salong 66 DbA og aktre salong 69 DbA.

Båten har klasse B, liten kystfart og HSC 2000 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
23,00 m
Bredde
8,00 m
Dybde i riss
2,50 m
BT
148
Pass. kap.
97

Tankkapasitetene er på 3000 liter brennolje og 400 liter ferskvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN V12-D2842 LE 4 dieselmotorer som hver yter 749 kW v/2300 o/min, og som via Servogear HD 220 reduksjonsgear med oversetning 2,906:1 er koblet til Servogear propellanlegg. Toppfarten på ca. 34 knop er basert på 4 tonn dødvekt.

Båten er utstyrt med Tenfjord styremaskin og en Sleipner baugpropeller type SP 300 HD. Sleipner AS (Kular) har levert hjelpemotor til strømforsyningen.

Naustdal Blikkenslagerverksted har levert ventilasjonsanlegget og har også utført isoleringssarbeidene. Johnson Pump har levert pumper. Maskinrommet er brannsikret med et Inergen brannslukkingssystem fra Zenith Elektro.

Diverse
Ankervinsj er levert av MB Hydraulikk, lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Brude Safety har levert 2x100 personers redningsflåter til båten.

Innredningsarbeidene er utført av Fjordesign AS og verftet, og møbler er levert av West Mekan. Industridata AS har hatt oppdraget med elektriske installasjoner.

Det elektroniske utstyret er levert og montert av Måløy Radioforretning AS.

*

Brødrene Aa skal bygge tre 27 meter lange båter for Fjordservice med leveringsdatoer november, februar og april som bnr. 246, 248 og 249 – og en på 23 meter til Rødne Trafikk for levering i april 2007. Ordreboken inneholder også en kombikatamaran til Florø Skyssbåt for levering i desember i år med bnr. 244.