
M/S «CHRISTINA E»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rederiets eiere er ekteparet Rita Sævik og Espen Ervik, noe som da også fremgår av navnet på selskapet. Gudmor for nybygget var forøvrig Rita Sæviks mor, Bodil Sævik.
Planleggingen med det 80 meter store fartøyet startet allerede for fem år siden, og byggetiden for skrog og utrustning har tatt 21 måneder. Men det ferdige produktet har vært vel verd å vente på.
«CHRISTINA E»
beskrives som en topp moderne fiskebåt som også kan utføre forskningsoperasjoner. Fartøyet er utstyrt med lastetanker med under-/overtrykk for lasting/lossing, DP1-anlegg og hydraulisk operert senkekjøl. Båten kan utføre snurping/tråling, være forskningsfartøy og drive ROV-operasjoner ved hjelp av DP-anlegget. Hensikten med et slikt kombinasjonsfartøy er naturligvis å holde båten i drift året rundt.
Designet har lagt vekt på lavest mulige miljøutslipp, lavt drivstofforbruk og sikkerhet for mannskapet.
Et stort fremskritt er trykkluftsystemet som brukes for skånsom behandling av fisken ved lasting og lossing. Målet sies å være å levere bedre kvalitet og få høyere pris. Pumpekapasiteten er opp til 1.000 tonn per time. Systemet gir sikker måling av hvor mye fisk som pumpes inn uten manuell peiling. Det er automatisk vaskesystem for tankene etter bruk.
Eierne var ikke snauere på det enn at hele familien flyttet til Danmark for å være til stede under utrustningen det siste året. Fordelingen partnerne imellom er at Espen tar seg av fisket, mens Rita håndterer administrasjon og økonomi. Rita Sævik hadde med seg trålkonsesjon fra «Kings Cross» som er solgt til Færøyene.
Fartøyet har Fosnavåg som hjemstedshavn, er bygget i henhold til DNV klasse med notasjonene ✠1A1, Ice C, Fishing Vessel, E0, Dynpos-AUT og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 80,40 m |
Lengde b.p.p. |
71,80 m |
Bredde mld. |
16,60 m |
Dybde i riss sh.dk. | 10,00 m |
Dybde i riss til h.dk |
7,20 m |
RSW kap. |
ca. 2000 m3 |
GT |
3623 |
IMO |
9554573 |
Drivstofftankene er på 570 m3 diesel olje, ferskvannstankene på 125 m3 og vannballast 450 m3.
Dekk
MMC Kulde har levert systemet for fiskehåndtering, og MMC Tendos har levert RSW sirkulasjonspumpe, RSW kjøleenheten, pumpe for tankvasking og vakuum kompressor. RSW kapasiteten er på 2 x 1150 kW. Karmøy Winch har hatt store leveranser som dekkskran, vinsjer, ankerspill og hydraulikk, samt fiskepumpe. Trålblokker er type Blueline K800. TTS Marine har levert davit for MOB-båten som er levert av Mare Safety.
Maskineri
Fremdriften besørges av en MaK 9M32C dieselmotor med ytelse på 4500 kW som driver et Scana Volda propellanlegg. Strømforsyningen besørges av to CAT 3516B generatorsett hver på 1800 kW og en Siemens akselgenerator på 3000 kW. Nød-/havneaggregatet består av en CAT 3406TA motor og AVK generator og er på 315 kW. Max. hastighet er beregnet til ca. 17 knop ved dypgang på ca. 5,5 meter og med ytelse på propell på 6000 kW.
Fartøyet er utstyrt med Brunvoll FU74 LTC 2000 baug- og akterthrustere hver på 1200 kW for best mulig manøvrering, og har Rolls Royce styremaskineri og ror.
Desmi har levert pumper, kompressor er fra Atlas Copco og separatorer og UV filter fra Alfa Laval. Ventilasjonsanlegget kommer fra LF Ventilation. Danfoss Semco har levert “water mist” brannslukkingsanlegg.
Diverse
Skipet er innredet for et mannskap på 34 personer i seks enkeltlugarer og 14 dobbeltlugarer, alle med egne dusj/toalett. Fire av lugarene har egne soverom. Buzzi Arkitektur & Design AS, Ulsteinvik, har i samarbeid med rederiet tegnet komplett innredning, bistått med valg av tekstiler og belysning samt utsmykkingen ombord. Maritime Montering har stått for innredningsarbeidene. Styrestol er levert av Alutech.
Den elektroniske broutrustningen er levert av HG Marine Electronics og omfatter blant annet Furuno FAR-2137S radar, Furuno FAR-2117 radar, Furuno FCV-30 ekkolodd, Furuno FCV-1200BB ekkolodd, Furuno FSV-35SBB og FSV-85BB sonar, Furuno TS-337 trålsonar, Furuno CS-400 fangstsensor, Anschütz gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 GPS, Telchart TECDIS kartsystem, Furuno FM-8800S radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FM-8800S VHF, Furuno Inmarsat C, Tron TR-20 GMDSS portable VHF, Tron 40S Epirb, Tron 45SX manuell Epirb og Motorola UHF.
Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget type HIPAP 500. Zenitel er leverandør av intercom-system, og monitorer er fra Hatteland.