M/S «C-VIKING»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Simek AS, Flekkefjord overleverte forsyningsfartøyet M/S «C-VIKING» til Duh Boats 2 Partnership C.V., George Town, Grand Cayman den 12. juli 2012 som verftets byggenummer 126. Prisen har vært oppgitt til cirka 200 millioner kroner.

Rederiet inngår i Edison Chouest Offshore gruppen i Los Angeles som har hatt US Gulf området som det viktigste for sine operasjoner, men har også utvidet virksomheten til å dekke Sør-Amerika, Arika og andre områder.

Et annet selskap som inngår i gruppen, og som er kjent blant annet gjennom Skipsrevyens båtomtaler, er Marine Technologies med sine integrerte brosystemer og dynamisk posisjoneringsprodukter.

I mai i fjor opplyste Edison Chouest Offshore at det ville designe og bygge åtte fartøyer av PSV typen. Det ble da opplyst at selskapet også opererer en av de største dypvanns “ROV-capable” flåtene i verden sammen med gruppens subsea selskap C-Innovation.

Siden 2003 har kjernen i nybygningsprogrammet vært en serie på 42 4.750 dwt offshore fartøyer, og neste generasjon blir 13 skip på over 5.000 dwt. Edison Chouest Offshore har også egne skipsverft, blant dem et i Louisiana der det bygges to Arctic ice-class AHTS skip som skal arbeide for Shell i Alaska.

Et norsk selskap som sikret seg leveranser til Edison Chouest Offshores nybygg, er Norwegian Deck Machinery som i sin tid opplyste at det skulle levere vinsjer til fire nybygg PSV’er som skulle bygges ved Remontowa i Polen.

M/S «C-VIKING»

er av UT 755 LC design, og verftet opplyser at det nå er bygget ca. 185 skip av dette designet i verden. Dette bygget er det 13. som Simek har levert av designet, og kontrakten ble inngått 17. oktober 2011, m.a.o. kun ni måneders leveringstid. Skroget er bygget i Gdansk, Polen.

Skipet er bygget til DNV klasse ✠1A1, SF, E0, DK(+), HL(2.8), CLEAN, COMF-V(3), DYNPOS-AUTR, FI-FI I, Oil Recovery og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,40 m
Lengde b.p.p.
68,20 m
Største bredde 16,00 m
Dybde i riss til h.d. 7,00 m
Draft
5,86 m
Dw
3.179 m.t.
GT
2471
Lastedekk 688 m2
IMO 9640231

Tankkapasitetene er 910 m3 drivstoff, 1090 m3 ferskvann, 1485 m3 vannballast/drill water og 794 m3 oil recovery.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av to Bergen C25:33L8P dieselmotorer, hver med ytelse på 2560 kW v/900 rpm som driver to RRM 600 AGSC-V-KP50L reduksjonsgear, og som er koblet til to RRM propellanlegg med vingediameter 2900 mm.

Strømforsyningen produseres hovedsakelig av to akselgeneratorer av type Marelli hver på 1800 kVA. I tillegg kommer to hjelpemotorer av Nogva Scania fabrikat type DI 12 62 M hver med ytelse på 285 kW med Stamford generatorer à 325 kVA. Nødaggregatet består av en Nogva Deere motor type 4045 TFM50 på 71 kW med Stamford generator.

Styremaskineriet er av type Tenfjord som betjener to RRM Hinze ror, og joystick er type Poscon. For å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med to RRM TT 1650 DPN CP thrustere hver på 590 kW akter og to thrustere av samme type forut. Hovedtavle inngår i RRM leveransene til skipet. Castrol har levert smøreolje.

Ing. Per Gjerdrum har levert alle laste- og maskinromspumpene til fartøyet, og flowmeter er fra AM Instrumentering. Kompressorer er fra Sperre, og separatorer er levert av Alfa Laval. Ventilasjonssystemet og proviant kuldeanlegg er levert av Aeron. Ulmatec Pyro har supplert kjelutrustning.

Brannslukkingsanleggene ombord er levert av Autronica Fire and Security (water mist anlegg) og Wilhelmsen Ship Equipment, mens alarmanlegget er leveranse fra Eltek.

Dekk

Dry bulk handling systemet er fra RRM som også har levert dekksmaskineriet. TTS Energy har levert dekkskran på 3t/16m. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og Fossen Shipping har tatt seg av ankerutrustningen. Vinduer er levert av Bohamet, og Tranberg har supplert lanterner til skipet som er oppmalt med Star Carboline malingssystemer. Katodisk beskyttelse er utført av MPE Cathodic.

MOB-båt er type Viking 470 som henger i davit fra TTS. Viking Life Saving Equipment har også levert redningsflåtene.

Innredning

Skipet er innredet for 31 personer fordelt på 14 lugarer. I innredningen er benyttet Norac paneler på innvendige skott, Dancoustic oppunder dekk og Norac Baggerød innredningsdører. Møbler kommer fra Alfred Sand, og Alu Design & Service har levert styrehusstoler. I byssen er det Beha leveranser. Toalettmoduler er fra Norac Ringebu, mens toalettsystemet er levert av Jets Vacuum. De elektriske arbeidene er utført av Flekkefjord Elektro.

Elektronikk

DP2 systemet er en leveranse fra ovenfor nevnte Marine Technologies. Flekkefjord Elektro har installert utstyret som i hovedsak er levert av Furuno Norge med blant annet FAR-2137S radar, FR-2117 radar, FE-700 ekkolodd, DS-80 logg, GP-150 DGPS, Telchart T-2121, FS-1570 radiostasjon, FA-150 AIS, NX-700B navtex, FELCOM 16 SSAS, FM-2721 VHF, Furuno FM-8800S VHF, Felcom 15 Inmarsat C.

Av andre leveranser kan nevnes Anschütz Std. 22 gyrokompass (Syberg), Anschütz Pilotstar D autopilot, Tron 40S freefloat og Tron 45SX EPIRBS, Tron SART radar transponder, Tron TR-20 VHF GMDSS og Motorola GP-340 UHF.

Zenitel har levert intercom-anlegget ombord, og antenner er type MT VSAT system.

Simek AS skal levere en UT 755 LC til Atlantic Offshore i mai 2013, to PSV’er til Gulf-Mark Offshore i juni henholdsvis 4. kvartal samme år og en MM85 MSV til Simon Møkster Shipping i mai 2014.