
M/S «DEEP CYGNUS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Prisen på nybygget ble ved kontraktstidspunktet oppgitt til cirka 700 millioner kroner. Eiersitsen i skipet er 51% DeepOcean og 49% Volstad. Skipet går inn på kontrakt med CTC Marine Projects som er et DeepOcean datterselskap. DeepOcean har rett til å kjøpe skipet etter fem års periode, etter det som ble opplyst da nybygget ble bestilt.
DeepOcean på sin side er eiet av Trico Marine Services Group etter kjøpet av DOFs aksjebeholdning i fjor. Og CTC Marine Projects ble oppkjøpt av DeepOcean i september 2006.
M/S «DEEP CYGNUS»
Nybygget med beskrivelsen Multi-role Subsea Support Vessel har avansert utstyr for installasjonsarbeider og graving av grøfter for rør og kabler på havbunnen og blir også utstyrt for legging av fleksible rør.
Skipet fører Panama flagg og er klasset i DNV til ✠1A1, SF, E0, AUTR, CLEAN, COMF(V3) – C(3), Heldk SH, DK(+) og har følgende hoveddata
Lengde o.a. | 122,40 m |
Bredde på spant |
22,00 m |
Draft | 7,30 m |
GT | ca. 12200 |
Dwt |
ca. 5.200 |
IMO |
9479541 |
Maskineri
Fremdriften er dieselelektrisk med fire Wärtsilä 9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1560 kW og to Wärtsilä 6L32 motorer hver på 2880 kW. De seks generatorene er fra Marelli, og de to propellanleggene er type Wärsilä Lips hver på 3400 kW. Nødaggregatet er et Volvo Penta DM2MG/Stamford generatorsett på 339 kW.
For å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med to Wärtsilä Lips thrustere hver på 2000 kW og to azimuth thrustere hver på 2200 kW.
Sperre og Tamrotor har levert kompressorer, separatorer er fra Alfa Laval og Ing. Per Gjerdrum har levert pumper. Det er brukt Rockwool som isolasjonsmateriale. Ventilasjonsanlegg og vifter er Novenco leveranser, og proviant kuldeanlegg er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Aalborg Industries har levert kjelutrustning, evaporator er fra RWO og tankpeileanlegg er type Umas. Mobil er smøreolje leverandør.
Brannsikkerheten er ivaretatt med et Marioff slukkingssystem og varslingsanlegg fra Autronica.
Dekk
Skipet er arrangert med integrert helidekk. Rolls-Royce har levert Intering stabiliseringssystem, og porter er fra TTS Ships Equipment, mens landganger er en Marine Aluminium leveranse.
Nor Crane & Winch Pte., Singapore har levert offshore kranen på 630 t/m m/knekkarm, samt ankervinsj og capstan. Firmaet ble etablert i 1994 og tok mål av seg å skulle bli leverandør av førsteklasses og svært pålitelige produkter. Firmaet har kontorer i Norge, De forente emirater, Kina og Singapore.
Andre kranleveranser kommer fra Bergen Group Dreggen og Hydramarine med en kran hver til skipet. Vinduer er levert av Bohamet, og Fossen Shipping har supplert anker og kjetting. Libra Plast har stått for utvendige dører og IMS for vanntette skyvedører. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og overflatearbeidet er utført av Premator.
Redningsutstyret innbefatter MOB-båt fra Maritime Partner type Springer MP 741 og Viking redningsflåter.
Diverse
M/S «DEEP CYGNUS» er innredet for 92 personer og har sykelugar. Innredningsarbeidene er utført av LTH med Norac paneler på innvendige skott, og møbler fra Ole Lium Møbelverksted. Jets Vacuum har forestått toalettsystemet, og Beha har levert bysseutstyr.
De elektriske installasjonene er utført av Elpro Industrier som også har levert hovedtavle. Høglund Marine Automasjon har levert automasjonssystemet, og DP-systemet kommer fra Kongsberg Maritime. De elektroniske instrumentene er levert av Emil Langva AS.
Sparebanken Midt Norge har vært involvert når det gjelder finansiering av fartøyet.
❊
Bergen Group Fosen skal levere bnr. 80 til Taubåtkompaniet i mai, bnr. 82 til Volstad Maritime i januar 2010, bnr. 83, 84, 85 og 86 av VS 491 design til Boa Offshore i 2010 og 2011 med to leveringer i hvert av årene.