M/S «DEEP ENERGY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet er bygget ved STX Group og ble transportert til Florø ombord på «Xiang Rui Kou» med ankomst i oktober 2011. To reels hver på 800 tonn og 28,5 meter diameter ankom Florø ombord på «Lone» fra Pori i Finland og ble lastet direkte ombord på «DEEP ENERGY». En offshore kran og en knuckle kran ble også omlastet fra «Lone».
M/S «DEEP ENERGY» beskrives som ett av de største rørleggingsfartøyene som er bygget og kan komme opp i transit speed på hele 20 knop. Skipet er designet for operasjon i Atlanterhavsbassenget og kan håndtere “rigid” rør på opptil 18” og “flesible” rør og “umbilicals” på opp til 23,6”. Hun er utstyrt med et PLET (Pipeline End Termination) handling system.
Westcon Florø
STX Euope AS solgte alle aksjene i STX Norway Florø AS og STX Norway Design Florø AS til Westcon Group AS den 31.12.2012. Det ble da opplyst at ordreboken for Florø verftet var på 59 millioner kroner per slutten av 3. kvartal 2012 og bestod hovedsakelig av skipet «Deep Energy».
Den familieeide Westcon-gruppen i Sunnhordland har etablert seg som en ledende aktør i nisjemarkedet for oppgraderinger, modifikasjoner og klassearbeid på borerigger. I tillegg satser Westcon på skipsreparasjoner og bygging av nye skip.
Det tidligere Kleven- og Kværner/Aker Yards-verkstedet i Florø var lenge i tetsjiktet i verden med bygging av avanserte kjemikalietankskip, men falt mellom to stoler etter at koreanske STX kjøpte verftet.
M/S «DEEP ENERGY»
Skipet er bygget til DNV klasse ✠1A1, CLEAN DESIGN, ICE-C, SF, HELIDK-SH, E0, DYNPOS AUTRO (IMO III), CRANE, DK(+), COMF-V(3)C(3), BIS, NAUT-AW. M/S «DEEP ENERGY» fører Bahamas flagg og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 194,50 m |
Lengde b.p.p. | 172,70 m |
Bredde | 31,00 m |
Dybde i riss | 8,20 m |
GT |
ca. 25000 |
DW |
ca. 11.000 t |
Dekksareal |
ca. 1700 m2 |
IMO nr. |
9481154 |
Tankkapsitetene er 3649 m3 fuel olje, 2116 m3 dieselolje, 712 m3 ferskvann og 10.897 m3 vannballast.
Dekk/innredning
Maksimum operasjonsdybde er 3.000 meter, og offshore kranen har kapasitet på 150 tonn, 2 x TTS hjelpekraner er hver på 30 tonn og to proviantkraner er hver på 2 x 5 tonn. Helidekk har dimensjoner og styrke for S-92 type. Skipet er utstyrt med 2 x 3000 m Work Class ROV’er. Karuseller kommer fra Technip Finland som har sitt eget offshore verft. A-ramme er levert av IHC.
RRM har levert skipets dekksmaskineri. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og overflatearbeidet er utført av Premator Norge AS.
Redningsutstyret består blant annet av 4 x 70 personers livbåter, 8 x 35 personers Viking redningsflåter og en Norsafe MOB-båt.
Vestnes Ocean har utført innrednings- og isoleringsarbeidene ombord. Innredningen er arrangert for 140 personer fordelt på 107 lugarer. Toalettsystemet er levert av EVAC, mens Teamtec har stått for incinerator. Bysseutstyr er en koreansk leveranse.
Elektro installasjonene er utført av Vard Electro (tidligere STX Electro) og TP Electro. Automasjonssystemet er levert av Vard Electro, og Kongsberg Maritime har levert broutrustning og DP 3 systemet med K-Pos DP 21 Main og K-Pos DP 11 Bup.
Maskineri
ABB har levert skipets dieselelektriske fremdriftssystem med 6 x Wärtsilä 9L32 dieselmotorer med totalytelse på 24,9MW og to ABB propellanlegg hver på 9500 kW. Thrusterutrustningen fra RRM består av 2 x tunnel thrustere hver på 2250kW og 2 x retractable thrustere hver på 3000 kW forut og en retractable thruster på 3000 kW akter. Nødaggregatet er levert av Cummins.
Ventilasjonsanlegget er fra Norblikk. Stålarbeider er utført av Provide Maritime, og Saltek har stått for maskinering. Både West Industri Service og Fjordpipe har utført rørarbeider. Anko, Knarvik har foretatt oppmålingstjenester.