Foto:Harald Valderhaug

M/S «DEMAREST TIDE»

– PSV fra VARD Aukra

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VARD Aukra overleverte forsyningsfartøyet M/S «DEMAREST TIDE» til Tidewater Inc. den 1. oktober 2013 som byggenummer 763. Dette er det siste av de tre OSV PSV 09 skipene som ble solgt fra STX Pan Ocean til Tidewater Inc.

De to foregående fartøyene ble begge bygget ved Vard Søviknes og fikk navenene «Lundstrom Tide» (SKIPSREVYEN nr. 1/2013) og «Fanning Tide» (SKIPSREVYEN nr. 2/2013). Amerikanske Tidewater har verdens største OSV flåte med over 300 skip.

STX Pan Oceans opprinnelige nybygningskontrakt ble inngått i august 2010, og den gangen het det seg at STX Pan Ocean hadde gjort sin entré i OSV markedet med stor tro på dette markedet fremover. Siden kom som kjent det ekspansive rederiet i økonomiske vanskeligheter.

Den opprinnelige kontraheringsprisen for tre skip ble i sin tid oppgitt til $160 millioner totalt, men prisen som Tidewater skal betale, er ikke kjent.

M/S «DEMAREST TIDE» kommer ut på et spot marked med dagrater til tider godt over £20.000, men det vites ikke om fartøyet skal trade spot, eventuelt hvor, eller har et lengre oppdrag arrangert. Skipet er bygget til klasse i DNV med notasjonene ✠1A1, ICE-C, Fire Fighter II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 87,90 m
Lengde b.p.p 78,14 m
Bredde største 19,00 m
Dybde i riss til h.dk 8,00 m
Dw ca. 4.700 t
Dekk ca. 1000 m2
GT 3943
NT 1616
IMO nr. 9608740

Tankkapasitetene er 1180 m3 brennolje, 820 m3 ferskvann, 2610 m3 vannballast og 1575 m3 ORO.

Maskineri

Skipets dieselelektriske fremdriftssystem omfatter fire MAN Diesel & Turbo 8L21/31 dieselmotorer hver med ytelse på 1760 kW v/900 o/min, fire Hyundai generatorer og to Schottel Combidrive SCD 2020 hver med ytelse på 2500 kW.

Hjelpemotor og nødaggregatet er begge av Cummins fabrikat type UCM 274HI på 160 kW henholdsvis type 6CTA 8.3 DMGE på 188 kW.

Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av to Brunvoll sidethrustere type FU-74-LTC-2000 hver på 880 kW. Leverandør av smøreolje var Castrol, mens Bunker Oil supplerte dieselolje til fartøyet

Allweiler har levert pumpeutrustningen og mud agitators, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor (arbeidsluft) og Alfa Laval og RWO har tatt hånd om separatorene. Vard Accommodation har levert både ventilasjonsanlegget og proviant kuldeanlegget.

Kjelutrustningen kommer fra Parat Halvorsen, Optimarin har levert Ballast Water Treatment systemet, og flowmeter er fra AM Instrumentering. Kaiman Norge har levert isolasjonsmateriell.

Autronica er leverandør av brannslukkingssystemene ombord som er basert på CO2, skum og vanntåke.

Dekk

Dekksmaskineri leveransene består av RRM utstyr, og i tillegg er fartøyet utrustet med to Cargotec kraner. Randaberg Industries har levert dry bulk anlegget, og Fi-Fi anlegget er fra Fire Fighting Systems. Ankerutrustningen kommer fra G.J. Wortelboer jr. BV, og FencoNor har stått for fendere. Landganger er fra Gurskøy, og Seilmaker Iversen har supplert diverse canvas.

Bohamet har levert vinduer og lysventiler. Libra Plast har levert utvendige dører og luker, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg er leverandør av lanterner.

Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og malingsarbeidet er utført av Norcoat. MPE Cahtodic har levert katodisk beskyttelse. Redningsutstyret omfatter Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe i Cargotec davit.

Innredning

M/S «DEMAREST TIDE» er innredet for en besetning på 26 personer. Innredningsarbeidene er utført av Vard Accommodation, Atlas har levert incinerator og comprimator er fra Global Enviro International. Toalettsystemet er en Jets leveranse.

Vard Electro har utført elektroinstallasjonene og har levert det elektroniske broutstyret. DP-anlegget er type STX L3. Nordea har hatt finansieringsoppdrag i forbindelse med nybygget.

VARD Aukra skal levere bnr. 817, en PSV, til Troms Offshore i januar 2014, bnr. 825 til Solstad Offshore i 2. kvartal samme år og bnr. 827 til Simon Møkster i 2015.

Foto:Harald Valderhaug